F16

Tož to bylo tak, v rámci obdarování jsem dostal poukaz na simulátor F16, to už bylo loni (2017) z jara. Ale nejsme žádné béčko, dal jsem tomu čas a příležitostně se pokusil o přípravu. Na Internetu je vše, tak jsem si stáhl manál F16 a příležitostně jsem se začetl. Rovnou přiznám, že některé kapitoly (např. Tankování za letu) jsem přeskakoval, ale pár večerů jsem tomu věnoval. Je to fascinující čtení pro někoho koho zajímá technika, rozhodně to nebyl ztracený čas. Taky jsem si našel na Yotube videa typu „cold start F16“  a podobně, ale to už je vyšší dívčí, většinou to byl takový fofr, že jsem nestíhal sledovat a těch knoflíků! I když si myslím, že většina je zbytečná a že jsou to nejrůznější preventivní kontroly systémů. Inu usoudil jsem, že jsem připraven a že od tohoto okamžiku už naopak začnu zapomínat, objednal termín, vyšel na sobotní večer a v daný den jsme s rodinou vyrazili na Zličín.

Objekt simlátorového centra je v Praze kousek od Zličína a můžete si tu dopřát nejen let F16, ale i dopravní letadlo, vrtulník, ponorku, formuli F1 a snad i další. Dokonce simulátor Boeingu 737NG jsem si už kdysi vyzkoušel, ale to ještě podnik p. Topinky sídlil ve skromnějších prostorech v Hostivaři. A předpokládám, že i simulátor byl od té doby vylepšen. Bylo to tehdy určitě zajímavé, ale z mého pohledu dost fiasko, sice jsem měl zase nastudovány např. startovní hmotnosti Boeingu 737 ale netušil jsem, co je např. V1, V0, Vr a podobné pro piloty klíčové informace. No snad jsme se od té doby trochu posunuli.

simulator_.JPG   podivana_.JPG   na_runwayi_.JPG

Celá aktivita se odehrávala (na simulátoru) v Jižní Korei, je to tam taková placka tak nebylo třeba příliš řešit výšku, politickou situaci na silmulátoru řešit netřeba. Po krátké instruktáží jsem odstaroval, pak jsme vyzkoušeli pár manévrů, přerušené přistání s přechodem do startu a podobně. Díky HUD dipleji je vše vidět před sebou na plátně , ani nevím jak a zdali vůbec a jak všechny přistroje fungovaly. Instruktor vždy situaci stopnul, pak jsme si vysvětlili co a jak a šlo se dál. Sw byl určitě přepnut do nějakého snadného režimu, protože si nevzpomínám, že bychom řešili třeba vztlakové klapky, režimy motoru a podobné věci, a  to podle příručky je třeba hlídat neustále. Ve finále jsme si vyzkoušeli i nějaké ty sestřely nepřítele, tuším, že jsem sundal chudáka TU95 a pár dalších a nás fatálně netrefil nikdo.

ve_vzduchu_.JPG   napeti_.JPG   uspesny_sestrel_.JPG   jdeme_na_pristani_.JPG

Hodina utekla ani nevím jak a fakt to byla zábava. Sice jsem byl docela propocený (a to je tam samozřejmě klimatizace) a do pravé ruky mě skoro chytala křeč od držení kniplu, ale prý mi to docela šlo. Aby taky ne když jsem tomu věnoval tolik času. Měl jsme trochu obavy zda to pro instruktora, což je aktivní vojenský pilot nebude úplná ztráta času, protože to je podobné jako kdyby pilot F1 šel učit začátečníky do autoškoly, ale myslím, že ho to taky bavilo a je to profesinál a tak se choval profesionálně.

Takže co dodat? Byla to zábava a Dokola dporučuje. Pořízeno přes agenturu DejToNej, nebyl to první zážitek a zatím vždy spokojenost. Rodina seděla v místnosti jako diváci, tak to měli jako takové živé kino.

Zpátky