portugalsko-vlajka.jpg     Lisabon

(a Porto) (po 13ti letech)

Pár foteček

Tak Dokola zase vyrazilo do světa, sice jen na pár dní a bez kola, ale i tak důvod k aktuální informaci. Musím potvrdit, že to je daleko, letadlu to trvalo tam 3,5 hodiny, zpátky jen 2,75, ale to bylo silným větrem v zádech. Nemohu nevzpomenout, že autobusu to trvalo kdysi 2 dny, ale zase toho bylo po cestě hodně k vidění a navštívili jsme i Carcasone a francouzké pobřeží. Portugalské aerolinky se vytáhly, čekali jsme obvyklý hladolet a proto ještě před odletem jsme do sebe natlačili na letišti bagetu pro jistotu - a ejhle, na palubě byla vydatná večeře včetně vína nebo piva. Klobouk dolů, dle aktuální informace mají asi 80 celkem moderních letadel a tak se jim docela daří. Letiště je v Lisabonu prakticky ve městě, ale vzhledem k večernímu příletu jsme už mimo vyhlídky z okna hotelového pokoje na zadní trakty okolních hotelů nic jiného nestihli. V Portugalsku je v létě posun času - 1 hodina. Zájezd byl docela obsazen, skoro bych řekl vyprodán a tak nám průvodkyně pronajala na prohlídku Lisabonu autobus (po všeobecném odsouhlasení), což bylo určitě rychlejší než cestovat zdejší mhd. Připravenou jednodenní tramvajenku jsme tak užili až v následujících dnech.

První pobytový den jsem tak projeli historický střed a navštívili většinu turisticky profláklých památek. Také jsme se prošli městem a samozřejmě nemohli vynechat pověstnou jízdu historickou tramvají. Tady už přišla ke cti jednodenní lítačka, protože ta vyjde na 6E a jedna jízda tramvají asi na 3E. Protože nás bylo 30  a tramvaje jsou docela malé a přecpané, museli jsme se rozložit do dvou vozů a na cílové stanici se zase sejít. K večeru jsme se v hotelu trochu zkonsolidovali a poté vyrazili do města na vlastní pěst, stanice metra byla si 5 minut od hotelu - a metro je úplně stejné jako v Praze, akorát má 4 linky - ještě modrou. Prošli jsme si centrum, dali večeři a před půlnocí byli zpátky v hotelu. Na první skutečný den docela náročný program.

Druhý den se jelo do Porta autobusem, ale je to přes 300km a tak cesta zabrala skoro 4 hodiny a vyráželi jsme již v 7 hodin. V Portu jsem strávili opět celý den, navštívili historické centrum, něco se nepodařilo - výstup na věž s vyhlídkou kvůli velké frontě, něco se stihlo i nad rámec plánů - návštěva knihkupectví jako vypadlého z filmu Harryho Pottera, i oběd na nábřeží řeky Douro jsme stihli a odpoledne byla návštěva portského sklípku (spíš bych řekl výrobny) Sandeman s ochutnávkou a nákupem. Nakupujeme 6 lahví, kdoví jestli bude ještě příležitost a autobus nás zase odveze zpátky. V hotelu jsme zase až pozdě večer.

Další den byl volný, ale většina účastníků si zaplatila půldenní autobusový zájezd do Sintry, městečka kousek od Lisabonu, kde se rekreovali portugalští králové, a večerní návštěvu hospody s živou hudbou fado. Sintra pěkná, ale půlden je skutečně jen takový náhled a dalo by se tu strávit i několik dní. Cestou zpět se stavujeme na nejzápadnějším cípu pevninské Evropy - Cabo da Roca. I tady máme štěstí na počasí, obvykle tu bývá sakra větrno, my máme mírný vánek a modré nebe. I večer fado příjemně překvapil, čekal jsem něco decentního, v osm se sejdeme v určené hospodě, někdo zahraje a zazpívá a v 10 odjedeme metrem do hotelu. Opak byl pravdou, hrálo a zpívalo se prakticky nepřetržitě až do půlnoci, jídla a pití plný stůl a po půlnoci jsme rozjařeně vyrazili do hotelu taxíky. V Praze bychom se asi se zlou potázali, tady vše dopadlo dobře. A tak do postele až po půnoci.

A poslední den ještě dopoledne volno, kupujeme ještě jednodenní lítačku a odvážně vyrážíme do centra metrem. Tady dokonce chytáme volnou lanovku, která nás výváží na kopec (jednotlivá jízda by stála snad 3.5E) a ještě si procházíme okolí abychom  v 11 byli zpátky v hotelu u autobusu, který nás odvezl na letiště. Letiště sice obrovské ale docela přehledné. Pro nás novinky byla sebe-odbavení, ale s místním pomocníkem jsme to zvládli a příště už zvládnem určitě samostatně. Let zpátky byl výrázně kratší, asi díky větru v zádech. Jídlo opět excelentní.

Co dodat? Uteklo to jako voda, program náročný, o nějaké rekreaci se nedá hovořit. Ale viděli jsme toho docela dost. Pokud mohu porovnávat s dobou před třinácti lety, něco se nezměnilo vůbec, třeba tramvaje v Lisabonu, sklípky v Portu, něco se změnilo trochu, třeba cedule Cabo da Roca byla kdysi černo bílá, nyní je modrá, a něco se změnilo zcela zásadně, zejméne množství turistů, ale to je asi bohužel globální záležitost. Však taky za tu doby přibyla na planetě asi miliarda obyvatel. Počasí nám také přálo, zatímco v Čechách se v té době vrátila zima, po ránu mrzlo a občas i sněžilo, tady bylo modré nebe a odpoledne před dvacet stupňů, na koupání by to nebylo, ale to Atlantik není ani v létě, na turistiku po městě ideální. Realizováno s CK Firotour a nelze nepochválit průvodkyni Kateřinu, která se nám celých 5 dní věnovala.

V nejlepším zpátky Dokola

Hned druhý den po návratu jsem si dal 150km na kole ale to už je jiná pohádka..........

A ještě jedna poznámka - ve skutečnosti jsem tam tentokrát byl už potřetí, před zájezdem jsem si zmiňované lokality prošel na guglu a tak jsem tam bylo jako doma.