Skládačka DAHON Speed D7

             

Je tomu již téměř rok co jsem si pořídil skládací kolo. Skoro slyším otázky naši čtenářové proč a nač a tak podobně. Prostě proto. Ale vážně - důvod byl prozaický. Kdysi, před mnoha lety,  skládací kolo bylo poměrně běžné - jedno mám dokonce na chalupě i když už značně opotřebované, odhadem tak 40 let staré, ale stále pojízdné. Pak na dlouhá léta skládací kola úplně zmizela z trhu a nyní začíná jejich renesance. Alespoň mi to tak připadá a myslím že to je dobře. Samozřejmě jsou trochu vylepšená ve srovnání s modelem Eska před dvaceti lety, ale princip zůstává stejný.

Takže jsem na kolo byl zvědavý a navíc by na chalupě případně mělo nahradit onu historickou Esku. Začal jsem samozřejmě na Internetu a nejprve si o tom něco přečetl. Pak jsem se rozhodl pro typ Dahon - základní model se sedmi rychlostní přehazovačkou a ocelovým rámem. K tomu jsem si přiobjednal blatníky a nosič a v akci jsem dostal zdarma přepravní brašnu. Kolo jsem si byl osobně vyzvednout v prodejně v Praze Nuslích a hned v prodejně jsem si ho složil do brašny s tím, že si ho odvezu tramvají domů. Je nutno přiznat, že to přece jen není žádné peříčko a i v té brašně přes rameno je co nést. Otázka by mohla znít proč jsem na něm tehdy rovnou neodjel po vlastní ose - odpověď je prozaická, před rokem už tehdy byla také tuhá zima a všude náledí a nechtělo se mi sebou hned někde praštit na novém kole. Čekal jsem na tramvaj ale když jsem zahlédl na chodníku známou která bydlí několik set metrů od prodejny vysrabil jsem a kolo si u ní uložil - a večer pro něj zajel autem.

Kolo má za sebou nyní asi rok provozu, zjara jsem na něm jezdil i po Praze a přes léto už bylo v provozu na chalupě. Odhadem může mít najeto tak 400km a tak jsou už k dispozici i nějaké zkušenosti. Na úvod musím říci, že kolo příjemně překvapilo. Podle staré skládačky jsem předpokládal i jízdní vlastnosti ale díky 7mi rychlostem se na nové skládačce Dahon dá celkem svižně jezdit po rovině i vyšlápnout všechny běžné kopce. Takže snad nejprve provedení - kolo je světle modré a jiná barva u tohoto typu ani nebyla na výběr - byla přiložena malá lahvička barvy na opravy laku. Skládání je s trochou cviku rychlé, není potřeba samozřejmě žádné nářadí. Pořídit blatníky a nosič určitě doporučuji, ještě jsem litoval, že jsem si také neobjednal speciální blikačku, která se montuje na zadní nosič. Pro potřebné drobnosti jsem si pořídil ještě brašnu pod sedlo s běžnou výbavou - lepení, duše, pumpička, nějaké nářadí. Dále jsem pořídil zadní blikačku a malé světlo na řidítka - použitelné i jako baterka, což se na chalupě vždycky hodí. Co se týče kola přikládám několik fotografií. Sklopné jsou i pedály, měl jsem obavy zda se nebudou sklápět i za jízdy ale nestalo se. Kola jsou vybavena standardními maticemi - to jsem zpočátku trochu kritizoval, rychloupínáky by snad cenu kola tolik nezvýšily, ale pak mě napadl možný důvod - pokud bude kolo stát někde zamčené ke sloupu, kola s maticemi se budou hůře krást. Takže jsem se s tím smířil a do nářadí přidal 2 odpovídající ploché klíče. U předního tácu je plastový naváděcí kryt pro řetěz - původně jsem myslel že se jedná o ochranu cyklistových kalhot, ale kryt má spíše zabránit padání řetězu z předního tácu při zařazených krajních převodech - sedmikolečko má skutečně velký rozsah.

Co se týče jizdních vlastností, na silnici kolo nemá chybu. Dá se jet rychle po rovině i vyšlapat všechny kopce. Pouze je potřeba dávat pozor po přesedlání z odpruženého horského kola na díry na cestě - malá neodpružená kola tam snadno zapadnou. Díky skutečně celoobvodovým blatníkům není problém ani jízda v dešti. Řadí se otočnou rukojetí a celkem funguje. Trochu mi vadí dlouhé vlající bowdeny na řídítkách, ale je to cena za složitelnost kola. Oč lepší jsou jízdní vlastnosti na silnici o to horší jsou v terénu. Díky malým kolům a hladkému vzorku stačí blátivá louže a kolo jde do smyku a zaboří se do bahna. Ale to beru - na toto není určeno. Co se týče poruch měl jsem prakticky jedinou - zadní plášť ucházel postupně stále více a po čase už nešel prakticky ani nafouknout. Nebyl to defekt ale výrobní vada - jeden šev na duši byl vadný, kde udělali filipínští soudruzi chybu? Potřebné občasné seřízení brzd a přehazovačky (délku lanka) je možno provést bez nářadí a prakticky za jízdy. S ničím dalším podstatným jsem se skutečně zatím nesetkal. Jedinou další kosmetickou drobností je vrzání ve sklápěcím kloubu řídítek, ale to ničemu nevadí. Takže za mne spokojenost a koupě určitě nelituji.

Výrobce má v nabídce řadu modelů, ale tento mi skutečně připadá nejvýhodnější - i poměrem cena/výkon. Stejné kolo s hliníkovým rámem je sice asi o půl kg lehčí (což je podle mne pod rozlišovací schopností běžného cyklisty) ale asi o 3000Kč dražší. Zajímavá může být novinka - tento typ kola doplněný zapouzdřenou třírychlostní převodovkou v zadním náboji - takže převodů je pak celkem 3 x 7 = 21. Bohužel cena kola je potom prakticky dvojnásobná. A co říci závěrem? Určitě skládací kola mají budoucnost, a je to logický vývoj. Většina lidí nepotřebuje supersportovní kolo ale spíše něco spolehlivého a jednoduchého na pravidelné dojíždění. A to tento model splňuje. A složené kolo v tašce je možno vzít do vlaku zdarma - další plus pro dojíždění z nějakého příměstského satelitu.

Zpátky