Francie

Aneb Francouzská riviéra na kole v pohodě a opět s Adventurou (a Jardou Lhotou), a hned na úvod nějaké ty fotky.

1.den, 20.6.2014, 5km

První den jako obvykle startuje doma a první kilometry absolvuje kolo na místo odjezdu Praha Roztyly po vlastní ose. Počasí je tak akorát, skoro dost chladno na konec června, a vše mám zabaleno svým domnívám se že geniálním způsobem. Na vše mám seznam trvale vedený na počítači a na poslední chvíli vše pouze podle seznamu naházím do brašen. Ale tentokrát fatální chyba, po výjezdu od rodných vrat zjišťuji že mi chybí peněženka kde mám doslova vše. Tak rychle zpět, v prvním okamžiku ani nevím kde jsme jí nechal, naštěstí nalézám a tak druhý tentokrát již úspěšný pokus o odjezd. Na Roztylech již čeká celkem luxusní autobus a plno lidí, snad se ani nevejdou, naštěstí část čeká na jiný zájezd. Zájezd vede průvodkyně Hanka a sekundovat bude sám Jarda Lhota který bude alternovat i jako řidič autobusu. Má sebou část rodiny a je oslovován dědo, bože jak ten čas letí! Účastníků je asi 30 ale autobus je opravdu velký a tak mám sedačku sám pro sebe. Po cestě nabíráme ještě několik kolegů a večer opouštíme Česko standardně přes svatou Kateřinu, Večer shlédnu jako obvykle film Účastníci zájezdu a proklimbám noc.

2.den, 21.6.2014, 0km

Kudy jsem v noci projížděli nevím, byla tma, ale ze SMS operátorů na mobilu mohu rekonstruovat: 21:40 Vítejte v Německu v síti Vodafone D2, 01:31 Vítejte v Rakousku v síti T-Mobile, 02:42 Vítejte v Itálii v síti Wind Italy, 09:04 Vítejte v Itálii v síti Omnitel, 11:38 Vítejte ve Francii v sít Bouygues Telecom  Tak tudy všude jsme projížděli, ještě že ty technologie máme. Ráno jsme ve Francii, asi mnohem dříve než se čekalo a v kempu by nás ještě asi neubytovali. Děláme zastávku v městě Menton kousek za italskou hranicí, je zataženo a ve vnitrozemí možná prší, na pobřeží je ale hic. Pěkné městečko, na kopci kostelík a hřbitov a vyhlídka po okolí. Pak přejíždíme do kempu Pylon kousek od městečka Antibes, tady nastávají trochu logistické problémy, není kde zaparkovat autobus, je tu již několik českých autobusů, kemp je obrovský a naše chatičky jsou rozesety po celém kempu. To může být trochu problém, protože máme společné snídaně, ale nějak jsme to ustáli, každý úkon byl ale pochodové cvičení. V kempu je obchod, hned nakupuji nějaké zásoby na večer. V chatce číslo 504 budeme bydle 4 - já, kolega Ivo z Kladna a manželé ve středních letech Mirek a Blanka z Prahy, Prostě jsme všichni tak nějak podobná krevní skupiny a tak snad bude vše v pohodě. Chatka je sice miniaturní ale jinak vybavená, máme i LCD televizi a satelitní přijímač. Večer jdu pěšky k moři, že bych se i vykoupal, ale moře se mi zdá studené, jsou velké vlny a fouká vítr a tak si jen máčím nohy. Je to bohužel docela pochodové cvičení, protože se musí projít celý kemp k recepci, pak kus po cestě k pobřeží, přejít jednu živou ulici, podejít železniční trať, přejít další živou ulici kde jsou naštěstí dopravní  světla a ve finále obejít oplocené parkoviště. Vzdušnou čarou to možná je avizovaných 300 m ale reálně jsem to šel minimálně 20 minut. V příštích dnech už máme naštěstí k dispozici svoje kole a tak to vypadá jinak.

3.den, 22.6.2014, 91km

7:45 snídaně u chatky 307, 8:45 odjezd autobusem do města Grasse kde máme v plánu návštěvu voňavkárny. Koupil jsem jako suvenýr domů mýdlo. Pak popojedeme autobusem k přehradní nádrži St. Casseien a odsud sjezd k moři do města Frejus. Občas velký provoz, občas to docela šlo ale řidiči jsou tu k cyklistům celkem ohleduplní a tak si nechávají dostatečný boční odstup a nepředjíždějí v každé zatáčce. Inu civilizovaný národ. K pobřeží to dělá asi 40 km a tak se rozhoduji pokračovat po vlastní ose do kempu což by mohlo být ještě asi 50 km - ale po pobřeží po rovině. Od autobusu vyrážím v 16:00 a čekám že mne někde cestou předjede, ale v kempu jsem první okolo  19:00 a autobus doráží až dost pozdě. K večeru se na pobřežní silnici vytváří totální zácpa a to co já jako cyklista nějak projel je pro autobus nepřekonatelná překážka. Takže zájezd byl skutečně koncipován "v pohodě" a těch 91 km jsem si naložil sám a dobrovolně. Ale určitě nelituji, alespoň jsem pěkně viděl pohoří Esterel -  červená žula a užil si pobřežní trasy.

4.den, 23.6.2014, 52km

Protože zájezd byl koncipován skutečně v pohodě, střídal se vždy jeden cyklistický den s jedním poznávacím bez kola. Tento den byl vyhrazen návštěvě Cannes s řadou dalších možností. Zůstal jsem pouze u pěší prohlídky Cannes a vrátil se společně s většinou naším autobusem. Dalo se zajet i lodí na ostrov a někdo to tak skutečně provedl. Pak jsem se trochu občerstvil v kempu a protože bylo celkem brzo odpoledne vyrazil na vlastní oddychovou cyklotrasu. Vedlejškami přes Valbonne do Grasse (ano tam jsme byli ve voňavkárně) a pak přes Nice zpátky do kempu. Zpočátku to bylo logicky do kopce ale závěr do Nice bylo docela parádní sjezd. Hlavní problém nastal až v Nice, silnice jsou tu tak spletité že jsem skončil na kruhovém objezdu z kterého nevedla cesta zpět, Buď jsem končil na dálnici A8 nebo u mýtných buněk. Trápil jsem se asi půl hodiny a začal vážně uvažovat že pojedu stejnou trasu přes hory zpět když náhle zázrak - přes kruhák prosvištěl nějaký asi místní cyklista. Když on tak já taky, zavěsil jsem se za něj, projel několik stresujících úseků a náhle se vynořil na dalším kruháku z kterého už byla odbočka na pobřežní silnici do Antibes a za chvíli se dokonce objevila cyklostezka. Večer byl bouřlivější večírek, kde jsem se bohužel dost opil (ano onen kritický třetí den!) a rozbil skleničku od vína. Bohužel se toto stává a my tyto události na Dokola nezamlčujeme ale otevřeně přiznáváme své lidské chyby.

5.den, 24.6.2014, 45km

V programu byla cyklistika údolím řeky Vesubie. Autobus nás vyvezl do městečka Levens a odsud to bylo prakticky z kopce, krásnou opuštěnou silničkou. Až k říčce, ale protože času bylo dost vyrazil jsem ještě proti proudu do městečka Lantosque, malé na kopci, které je zjevně místním centrem turistiky. Jednak je zde možno provozovat canonying, jednak projít nějaké ferraty, jedna začínala přímo v městečku a pro začátek bylo třeba slézt pár metrů po skále a překonat údolí po visutém mostu. Mně se točila hlava jen z pohledu, děkuji, nechci, na to bych asi neměl. Pak jsem vyrazil na kole zpět, měla to být pohodová cesta mírně z kopce na křižovatku s hlavní silnicí D6202 kde na nás bude čekat autobus. Ale ouha, zvedl se docela vichr a samozřejmě v protisměru, tak to moc neubíhalo a bylo třeba šlapat i z kopce. Myslel jsem že se jedná možná o onen slovutný vítr Mistral ale Jarda Lhota mi vyložil že se jedná o něco jiného, jako doktor přírodních věd by tomu měl rozumět.. Zjevně se v tom vyzná. Někdo možná dojel zpět po vlastní ose do kempu, technicky to určitě bylo možné ale mně po třetím dni trochu spadl hřebínek a vrátil jsem se pokorně autobusem. Cestou ještě stavíme na nákup u supermarketu, zjevně se ve Francii pije hlavně růžové víno kterého jsou tu nekonečné regály. Kola si sundáváme a parkujeme u chatiček a tak cesta k moři je otázkou chvilky. Jsou ale obrovské vlny a je vyvěšena červená vlajka tak z koupání opět nic není.

6.den, 25.6.2014, 0km

A v noci přišla hrozná bouřka. Několik blesků udeřilo docela blízko až chatička nadskočila. Chudák kolo moklo celou noc venku ale s tím se nedá nic dělat. Ráno se ukázalo že to bylo ještě horší, moje kolo stálo přímo pod okapem a tak bylo umyté skutečně dočista. Dokonce v něm někde šplouchala voda, nevím jestli v rámu nebo kde ale časem to nějak vyteklo. Ráno lilo stále jako z konve a tak snídaně byla trochu hektická, rychle nafasovat potravu a běžet se schovat. V plánu je celodenní návštěva Monaka a je rozhodnuto hodinu počkat co udělá počasí. To se ukázalo jako nejvýš moudré, přestat pršelo a v Monaku až bylo hezky a zase docela hic. Autobus nás vyložil na horním konci státečku, na základě doporučení kupuji celodenní lítačku na MHD za 5 euro a chytám bus číslo 2 do centra. Není to daleko, ale všude zácpy a staví se na každém rohu a tak cesta na konečnou trvá asi půl hodiny. Ale stíháme výměnu stráží u paláce což je jedna z místních atrakcí a pak jdeme do oceánografického muzea, v podzemí je obrovské akvárium a i jinak docela pěkné. Pak scházím pěšky do centra a obědvám tradičně pizzu a pivo. Pokračuji přes přístav a po pobřeží, Monako je skutečně malé ale docela členité. Poznávám místa kde se jezdí formule 1, dokonce tu v parku mají jednu bronzovou. Pak už je čas na návrat, volím zase autobusovou linku číslo 2 a navštěvuji ještě exotické zahrady (botanická zahrada) poblíž parkoviště kde máme sraz s naším autobusem. Zahrady skutečně pěkné a jsou rozloženy na strmé skále nad Monakem tak jsou tady i pěkná panoramata. Večer jsem celý unavený, tak ani nejdu k moři a jsem celý rád že mohu sedět před chatkou a relaxovat.

7.den, 26.6.2014, 51km

A zase pro změnu cyklistický den. Po snídani nakládáme kola, náhle se spustil strašný liják a nechtěl přestat, kolegové začali propadat malomyslnosti, ale nakonec se kola podařilo naložit a vyrazili jsme busem do městečka Gourdon s tím, že se uvidí. A uviděli jsme že pršet přestalo a nakonec bylo docela hezky. Pěší prohlídka opevněného městečka na kopci pak vykládka kol a prakticky nepřetržitý sjezd k říčce Loup. Podél ní mírným stoupáním přes Pont Du Loup do Vence (čti "Venca") kde čekal autobus. Počasí občas sice zahrozilo ale nakonec bylo hezky, bylo to jen pár kilometrů a tak se nakonec rozhoduji pokračovat přes Nice do kempu. Myslím že jsem tentokrát nebyl sám. Jsem sebejistý, myslím si, že cestu již znám ze 4.dne a nějaký záludný kruhák mne již nedostane, ale ouha, končím podobně jako tehdy zase na nějakém jiném hlavolamu. Jsem už ale oprsklejší a drze pokračuji po hlavní trase dál, když tu náhle jako blesk z čistého nebe se objevuje cyklostezka, najíždím na ní a za chvíli jsem v Nice na pobřežní promenádě směr Antibes a dojíždím v pohodě do kempu. A večer se konečně koupu v moři, voda je slaná a docela studená.

8.den, 27.6.2014, 5km

Den bez kola, po snídani busem návštěva městečka St Paul, opět malé opevněné na kopci. Pak přejezd do Nice, výsadek na promenádě a celodenní prohlídka města. Místními pojmy jsou Zátoka andělů a Anglická promenáda, navíc se tu pořádal nějaký triathlon a tak je tu docela rušno. Navštěvuji tržiště, pak obědvám. A když ve Francii tak stylově - kebab v turecké restauraci a vůbec nebyl špatný. Restaurace má vzorky jídla vystavené na stolku na ulici a pozoruji místní vrabce jak si také oblíbili tureckou restauraci. Inu to je něco jiného než pouhé barevné fotografie u ostatních restaurací. Pak vystupuji na kopec nad starým městem odkud je výborná vyhlídka na celé Nice a zde se kochám. Pak opět sestup k moří, opět se probít stánky triathlonu (je tu celý cyklistický veletrh) a jdu podél moře kam čas dovolí. Sraz je před hotelem Negro a po návratu do kempu se jdu (jedu na kole s nějakými zajížďkami proto oněch 5 km) koupat. Večer obvyklá zábava. Technická zajímavost. V Nice je poměrně velké letiště a letadla většinou přistávala přes náš kemp, většinou běžná dopravní letadla, občas nějaké malé soukromé. Ale v pátek večer najednou nelétalo nic jiného než soukromá letadla. Já jsem vymyslel že se smetánka na víkend slétá do Monaka ale začínaly prázdniny a tak možná školáci letěli k moři. Kdo ví.

9.den, 28.6.2014, 33km

Poslední den. Ráno po snídani musíme vyklidit a předat chatky a není to tady žádný formalita. Přestože jsme se myslím všichni docela činili, děžurná která chatku přebírala po cca čtvrt hodině z naší chatky vyšla ven, v prstech kousek staniolu a reklamovala nějaký vlas ve sprše. Nedostatky se podařilo odstranit a prošli jsme a dostali kauci zpět. Pak nakládáme vše do autobusu a je volný den. Vyrážím na kole do Antibes abych se tam také konečně podíval. Dominantou města je hranatá pevnost na kopci, je tu také muzeum Picassa a plno turistů. Cestou zpátky se naposledy koupu v moři, jako naschvál je klidné a teplé. Pak se postupně scházíme u autobusu a nakládáme kola abychom úderem 17:00 vyrazili, ale jen pár metrů do blízkého supermarketu na nákup. Já už prakticky vše mám a tak spíš jen lelkuji, navíc na neděli mám doma v Čechách v plánu jízdu autem a tak to po cestě domů na nějaké velké hýření už nevidím. V kempu se s námi ještě loučí průvodkyně Hanka které má vše naloženo na kole a bude plynule pokračovat na další francouzký zájezd - tedy jen na nádraží do Antibes a pak vlakem. Naše další cesta je už standardní a autobus uhání o 106, v Nice ještě předjíždíme jiný Adventurní autobus s cyklovlekem ale na nás nemají šanci.

10.den, 29.6.2014, 5km

Dopoledne jsme v Praze, vykládáme kola, já vše nakládám na nosič a po vlastní ose domů posledních pár kilometrů. Mise splněna.

Proč vlastně Francie? No je tam hezky ale původně jsem měl namířeno do Černé Hory s jinou CK, prý hit roku 2013 ale zájezd se nenaplnil a byl zrušen. A tak v podobném termínu mi padla do oka Francie, navíc byl zájezd už prakticky naplněn a tak jistota realizace a nelituji. Na to že to bylo v pohodě jsem najezdil téměř 300 km což na odpočinkový týden docela jde. Obával jsem se strašných veder, přece jen konec června na Francouzské riviéře, ale nakonec bylo často zataženo, dvě rána nám pršelo a jednu noc jsme zažili strašnou bouři. Takže počasí docela příjemné. Průvodkyně se nám snažila dávat v autobusu hodiny francouštiny ale přiznejme si v našem věku a s mými jazykovými schopnostmi, myslím že jsem ustrnul na úrovni dobrý den a nashledanou. Kolo se snažilo, neměl jsem ani defekt a to chudák noci trávilo v dešti u chatky a to jsem ráno zjistil že ještě k tomu přímo pod okapem. Kdybych ho na noc hodil do bazénu vyšlo by to nastejno. Také v něm celý následující den někde něco šplouchalo ale na funkci to nemělo vliv a postupně to přestalo. No ale bude to chtít asi nějakou menší generálku. Snídaně jsme měli společné standardní adventurní, sebou jsem vezl nějakou železnou rezervu ale nebyla ani třeba, v kempu byl obchod i restaurace. Naopak jsem musel do sebe ke konci natlačit polévky a podobné věci abych je netáhl zpátky a nemusel vyhodit. Před odjezdem na zájezd se na tachometru kola blížila číslice 37 000 km a těšil jsem se že tentokrát to vyjde na nějaké pěkné místo u moře ale ouha, opět to vyšlo o pár kilometrů dřív do Prokopského údolí v Praze a Francie začínala na hodnotě 37 005 km a skončila na 37298 km. Tož tak.