Jižní Švédsko a Bornholm - na kole a v pohodě       

Mapka (červeně kolo, fialově trajekt,autobus neznačen), Bornholm schematicky, ostrov Oland, zpáteční trajekt do Německa, ostrůvek Visingso v jezeře Vattern, vstupenky


1.den,15.8.2008,3km,Praha,Sasnitz
Pátek, odjezd je až večer v 20:00, sraz jako obvykle o hodinu dříve v 19:00. Celý den bylo v Čechách pěkně hnusně, déšť, zima. Večer se to trochu uklidnilo, ale trochu jsme zmokli i cestou k autobusu po vlastní ose - to ty 3 km. Při příjezdu již zdálky vidíme luxusní autobus MAN s cyklovlekem a záchodem. Že by? Bohužel, tento autobus odjíždí s jinou výpravou před námi do Polska. Pouze jsem zahlédl několik známých tváří - nevím kde, ale určitě jsme spolu byli někde na kole. Autobus odjíždí a místo něj okamžitě najíždí standardní tmavomodrá trochu unavená Karosa s cyklovlekem - ta už bude určitě naše. Rychle jsme se nalodili a ještě před 20:00 vyrazili. Vyprovázela nás (mne s dcerou) manželka a kolega Adam z Dokola se svými dětmi - všechny v pláštěnkách a holinkách. Už byla téměř tma a počasí nevěštilo nic dobrého. Na Černém mostě v Praze jsme ještě nabrali další 2 kolegy a pak už vyrazili přímo na sever směr Sasnitz. Volných míst v autobusu mnoho nezbývá, zájezd je téměř plně obsazen.


2.den,16.8.2008,0km,Sasnitz,Bornholm,Sandkas   fotky
Brzo ráno je zastávka poblíž německého přístavu Sasnitz u benzínové pumpy. Bohužel tu na takové návaly nejsou zařízeni a tak po chvíli přejíždíme k další pumpě, kde je situace obdobná. Máme moře času, trajekt odjíždí až v 11:25. Po čase přejíždíme do přístavu - ze stejného místa jsem loni odjížděl do Finska. Počasí se lepší, je sice zima, ale modré nebe. V přístavu je již dostatek záchodů a dalších potřebností. Také jsou zde bezcelní obchody. Jedeme do Skandinávie a nějak jsem přeslechl, zda je v autobusu vůbec k dispozici pivo a tak jdu preventivně nakupovat. Karton dánského piva Carlsberg (24 plechovek), třílitrový kartón vína pro mne a čokoláda pro dceru - to vše za 15 euro, což mi přijde docela láce. Jak se později ukázalo, piva bylo v autobusu dostatek a tak jsem s tím vším měl celý zájezd co dělat. Přijíždí trajekt, moderní ale menší a čeká nás asi čtyřhodinová plavba na dánský ostrov Bornholm. Počasí se stále překonává, dle informací z Prahy je v Čechách zatím stále hnusně. Po přistání na Bornholmu nás čeká krátký, asi půlhodinový přejezd do kempu na severním pobřeží ostrova. Trajekt byl plný osobních aut naložených koly - Bornholm je vyhlášená cyklistická oblast. V kempu je plno volného místa a dokonce máme k dispozici společenskou místnost s nábytkem a dalším vybavením. Před večeří se jdeme ještě podívat k moři. Kamenné rozeklané pobřeží a vlny, na koupání to rozhodně nevypadá, i když jsou zde i písčité pláže s vybavením. Bohužel se již brzo dělá tma. Večeře je v 20:00 a po ní společenský večírek. Připomínám se několika známým - s řidičem Kubou jsem byl loni v jižní Itálii a s dvojicí tandemistů myslím na Sicilii. Koluje láhev vodky, každý upije a má říci něco o sobě. Po večeři hygiena, sprcha je na čipovou kartu a spát. V noci se zkazilo počasí a začalo pršet.


3.den,17.8.2008,0km,okruh autobusem   fotky
V noci začalo pršet a ráno neprší, ale leje. Vstáváme v 7:00, snídaně je v 8:30. Déšť nepřestává a tak je dohodnuta změna programu. Žádné kolo ale okružní cesta autobusem, nejprve do muzea, pak do pobřežní udírny tresek a nakonec vyhlídka na pobřeží. Několik skalních cyklistů vyráží dokonce v pláštěnkách na kole, ale myslím, že jim nikdo nezávidí. Muzeum bylo pěkné, i když je to něco jiného, než se pod pojmem muzeum rozumí u nás. Je to spíš zábava pro celou rodinu, vedle exponátů je zde plno interaktivních hraček, restaurace a další atrakce. Průvodce nám dělá starší pán, který opakovaně hovoří o tom, jak před týdnem objevil zub dinosaura a je tím zcela unešen. Asi se jedná o jeho životní úspěch, ale zub vypadá dost obyčejně a je taky docela malý, tak u nás je odezva dost mizivá. Dále je v městečku na pobřeží návštěva udírny. Je to určitě zajímavé, jdeme se pak projít na pobřeží. Vlny jsou obrovské a co chvíli prší - často téměř vodorovně. Ještě následuje zastávka na pobřeží se skalní stěnou. Pak už příjezd do kempu, počasí se začíná trochu lepšit. Vrací se cyklisté a docela si den pochvalují. Naše kola stála celý den na dešti a přežila to - blikačky zatím blikají a computery computerují. Před večeří se jdeme zase podívat na pobřeží - obrovské vlny ale mraky se začínají vybírat. Večeře je v 19:00 a pak porada pro následující den. Škoda ztraceného cyklistického dne - ale není každý den léto.


4.den,18.8.2008,72km,Sandkas,Gudhejm,Almindingen,Hasle,Hammershus,Sandkas   fotky
Ráno modré nebe. Konečně! Po snídani vyrážíme na cyklistický okruh po ostrově Bornholm. Směr jsme zvolili opačný něž většina kolegů a tak jsem většinu trasy absolvovali solo. Navštěvujeme skalní útesy, kde jsme včera stavěli s autobusem a scházíme po schodech až k moři. Je zde hluboká jeskyně v úrovni moře, tak alespoň nahlížíme. Odpoledne se počasí trochu kazí, zažijeme několik přeháněk, ale vše je v normě pro tyto krajiny. Po cestě zastavujeme na odbočce k vodopádu, jedná se o celkem zanedbatelný čůrek vody. Pokud jsem správně pochopil informační tabuli, jedná se o největší dánský vodopád. Večer zase prší, ale na večeři máme v kempu společenskou místnost. Po sprchování také platíme sprchovací kartu - dva jsme na jedné kartě prosprchovali celkme 38 DK. Večer konečně dopíjím piva, která jsou koupil ještě v Sasnitzu, abych měl méně zavazadel, zítra nás čeká přejezd do Švédska.


5.den,19.8.2008,0km,Sandkas,Ronne,Ystad,Kulaberg   fotky
Po snídani a zabalení přejezd autobusem zpět do přístavu Rone, kde se naloďujeme na trajekt do Švédska. Jedná se o superrychlý tryskový trajekt a cesta by měla trvat cca 1:20 hod. Odjezd je 10:15. V lodi to vypadá spíše jako v letadle, ale všechny dánské peníze se nám utratit nepodaří. Trajekt je poloprázdný, ven se dá vyjít pouze na zadní palubě a i zde je obrovský vichr a stát se dá pouze obtížně. Loď je celá hliníková a zatáčí natáčením vodních trysek. Přistáváme asi v 11:30 a autobusem se vydáváme podél města Malmo na sever, na poloostrov Kulaberg s přírodní rezervací. V kempu jsme již brzo odpoledne a tak následuje společná vycházka cca 5km na sever na mořské pobřeží kde je turistická zajímavost - místní umělec (spíše bych označil jako blázen) Lars Vilks zde z naplaveného dříví 30 let budoval obří věže a další stavby které nazval Nimis. Vše je obrovské a šílené ale zážitky jsou silné. Pouze je třeba být opatrný, všude trčí rezavé hřebíky. Bohužel zde pod skálou u moře se brzo dělá stín a tím i zima a tak se samostatně vydáváme na zpáteční cestu. Občas absolvujeme dešťovou přeháňku, v lese je už k nalezení plno hub. Ještě se jdeme podívat k moři na druhé straně poloostrova, kde je naopak úplná rovina a pak večeře a spát.


6.den,20.8.2008,30km,Kulaberg,Granna,okruh ostrovem Visingso   fotky
Snídaně v 8:00, 8:45 odjezd autobusem cca 280km do městečka Granna u jezera Vatern - myslím že druhé největší švédské jezero. Kemp je obrovský, luxusní a poloprázdný. Stavíme stan a vyrážíme do přístavu na trajekt na ostrov Visingso, tato jízdenka je v ceně zájezdu. Cesta trvá cca 20 min. několikrát zmokneme. Vůbec je takové aprílové počasí, chvíle slunce, chvíli déšť a mezi tím krásná duha. Pendlují tu 2 malé trajekty, vnitřní kabina trochu připomíná tramvaj. Ostrov Visingso je taková dlouhá nudle, nejširší místo je cca 5km a délka je asi 40km. Jinak úplná rovina. Nejprve jedeme až na sever, úplně nakonec k majáku. V tom přečkáváme docela velký déšť. Pak zase na jih - ale na jižní cíp z časových důvodů nedorazíme. Na ostrově je dubový les - údajně největší ve Švédsku. Byl kdysi vysazen jako budoucí materiál na stavbu lodí, než ale dorostl, lodě se přestaly dělat ze dřeva. Také je zde několik větrných elektráren a každý sloup má své vlastní jméno. Jdeme jeden prozkoumat zblízka a mohu na základě vlastní zkušenosti prohlásit, že celé zařízení nedělá prakticky žádný hluk, pouze tiché šumění a neviděl jsem jediného zabitého ptáka. Zpáteční trajekt odjíždí v 18:45. Po večeři dochází ke katastrofě - objevuji na svém kole prasklinu rámu. Patka rámu u zadního kola je prasklá. Původně jsem myslel, že se jedná o bláto, pak pouze o oprýsklý lak, ale nemůže být mýlka. Vzhledem k tomu, že jsem před odjezdem kolo kontroloval a měnil zadní plášť, rám musel prasknout až zde. Kolo má nárok, skoro 67 tis. km ale stále jsem si jeho věk nějak nepřipouštěl a v duchu doufal, že třeba oslaví i stovku. Přemýšlím co dělat. Zkusím to nějak dojezdit, maximálně opatrně. Večer je pěkná zima, ještě že máme zimní spacáky.


7.den,21.8.2008,48km,Granna,Rok,Alvastra,Vadstena   fotky
Po snídaní v 9:15 přejíždíme autobusem z kempu do městečka Granna a navštěvujeme lízátkárnu. Lízátka jsou turistickou zajímavostí tohoto města. Součástí obchodu je i výrobna, pro turisty s vyhlídkovou terasou. Pak nakupujeme - 7 lízátek za cenu 6 plus nějaká švédská trička. Popisky jsou i v češtině, české zájezdy zde mají tradici. Dále následuje přejezd autobusem k runovému kameni Rok a ke zbytkům kláštera Alvastra. Odsud vyrážíme - po prohlídce zříceniny - na kole - já s maximální opatrností. Jedeme prakticky po břehu jezera Vatern, počasí se celkem umoudřilo a neprší, pouze fouká silný vítr, ale ten máme přes všechna očekávání v zádech. Jedu maximálně opatrně, tak do 20km/hod, každou díru v silnici vysedlávám a brzdím pouze přední brzdou. Kolo se ale drží a tak postupně získávám odvahu. Cíl je v kempu poblíž města Vadstena. Nejprve projíždíme městem, kde je k vidění pěkný vodní zámek a v parku si dáváme svačinu. Potom už vede cyklostezka po břehu jezera do kempu. Projíždíme ptačí rezervací, je zde i vyhlídková věž, a zrovna se připravují k odlety severní husy Bernešky. Je jich plné jezero a co chvíli nějaká skupinka odstartuje a postupně nabírá výšku za hlasitého kejhání. Provoz docela jako na velkém letišti. Do kempu dorážíme asi v 17:00, kemp je moderní (jak jinak ve Skandinávii) a záchody jsou na čip. Je celkem hezky, po večeři jdeme spát. Kolo se dnes drželo a víc se dělat nedá.


8.den,22.8.2008,74km,Vadstena,Motala,Gota kanál,Roxen   fotky
Přejezd na kole z kempu do kempu. Celá cesta po značené cyklostezce švédskou zemědělskou krajinou - trochu bloudíme ve městě Motala, ale spíše proto, že je zde cyklostezek příliš mnoho a nejsme na to zvyklí. Všude se sklízí úroda a je to téměř jako přehlídka nejmodernější zemědělské techniky. Pak už nás šipky vedou ke Gota kanálu. Na začátku v městečku Borensbergs si chceme dát přestávku, ale obrovské množství vos nás vyhání dál. Pak už se jede podél kanálu, šotolina asi 20 km po rovině. Na konci ve městě Berg nás čeká série zdymadel, kterými lodě překonávají převýšení z nižšího jezera Roxen. Bohužel loď jsem žádnou nepotkali, musí to být pěkná podívaná. V městě Berg se jedeme podívat k historickému kostelu, zastavujeme na malý nákup v supermarketu a pak nás čeká ještě asi 9 km do kempu, který je kus za městem. Jede se po lehce zvlněné silnici a občas toho už máme docela dost. Celý den bylo nádherně, modré nebe a docela hic. Takové počasí by se mi líbilo. Kemp je dost skromný, sociální zařízení jsou v přilehlém motelu a dost malá. Ale zvládli jsme to, jsme zde opět jen jednu noc. V noci je jasno a jsou nádherně vidět hvězdy, u nás už takové pohledy jsou vzácné.


9.den,23.8.2008,0km,Roxen,Oland   fotky
Po snídani přejezd autobusem na švédský ostrov Oland. Nákupní zastávka v městě Koga - obchodoy COOP a ICA. Mimo jiné nakupujeme ovocné instantní polévky a kávu - věci, které jsou ve Švédsku pověstné a má cenu je vozit jako suvenýr - dle doporučení průvodkyně. Dále přejezd do Kalmaru a asi 4 hodiny na prohlídku města. Pro změnu zase prší tak jdeme do muzea. Kdysi v námořní bitvě se zde švédům špatným manévrem podařilo potopit vlajkovou loď Kronan a muzeum je plné vylovených předmětů. Jsou zde i obrovská bronzová děla - váží až 4,5 tuny a ta se při manévru právě sesunula k jedné straně a převrátila loď. Jako ostatní severská muzea i toto funguje také jako zábavní park pro děti. Jsou zde i voskové figuríny námořníků jako živé. Celé potopení je možno sledovat na videu. Pak se jdeme podívat k vodnímu zámku a po městě. Odjezd je v 18:00. Přejedeme Olandský most na ostrov Oland (asi 6 km dlouhý) a dojedeme do nepříliš vzdáleného kempu. Kemp je monstrózní a docela moderní, ale také už poloprázdný. Počasí nevypadá dobře, občas prší. Kuchař připravil i stylovou švédskou večeři, masové kuličky, bramborový salát, placka ale náročná příprava se protáhla až do 20:30 a tak jsme to vyhladovělí snědli tak rychle, že jsme si nestačili ani pochutnat.


10.den,24.8.2008,57km,okruh severní Oland   fotky
V noci déšť, dopoledne taky. Po snídani odvoz autobusem na sever ostrova do města Borgholmu ke zřícenině hradu. Pak na kolo a zpátky do kempu. Připravili jsme se na deštivou cestu ale naštěstí okolo oběda se vyčasilo. Pouze kola jsou strašně zadělaná, na silnici bylo rozježděné obilí, to se rozmočilo a nalepilo všude na kolo. Po zaschnutí nelze odstranit. Krajina je úplně rovná a máme vítr v zádech. V krajině je plno větrných mlýnů, zdejší pamětihodnost. Původně jich zde bylo prý několik tisíc, dnes jich zbylo asi ještě 200. Mezi mlýny se pasou ovce, koně a krávy. Taky je zde plno runových kamenů. Po cestě se stavujeme v krámku u "čarodějnice" - protiválečná aktivistka, známá naší průvodkyně, která zde prodává různé umělecké předměty. Obchod je vyveden ve stylu čarodějnictví. Mimochodem - Švédsko je zbrojní velmoc. Do kempu se vracíme asi v 17:00, do večeře je ještě daleko, tak vaříme rajskou polévku - když už táhneme sebou vařič a další příslušenství. Zase začalo pršet, k oficiální večeři je žemlovka. Vzhledem k omezené kapacitě kuchyně se vaří na etapy a tak se na nás dostává až v 20:30. Po večeři se vyčasilo, v noci je jasné nebe a plno hvězd. Po letech jsem zase viděl mléčnou dráhu. K ránu byla mlha a pěkná zima.


11.den,25.8.2008,53km,okruh jižní Oland   fotky
Snídaně 8:00, 9:00 odvoz autobusem na jižní cíp ostrova. Posledních několik kilometrů na kole ptačí rezervací k majáku - údajně nejvyšším ve Švédsku. Maják se otvíral v 11:00 tak jsem museli chvíli počkat ale vyhlídka stála za to. Počasí nádherné, modré nebe, mírný větřík v zádech. Bylo by možno dojet až do kempu na kole, ale mimo jiné vzhledem ke stavu mého kola volíme skromnější variantu s dojezdem autobusem. Nejprve jedeme po pobřeží ostrova a pak projedeme šotolinou napříč ostrovem. Ve vnitrozemí je zde vápencová vyprahlá plošina. Krajina spíše jako někde v Chorvatsku. Na začátku cesty dcera málem přejede na kole zmiji, zastaví na poslední chvíli. Já jednu zmiji přejedu na konci šotolinové cesty - zabrzdit jsme nestačil, ale zmije se odplazila a tak snad přežila. Uprostřed plošiny je luxusní útulek - ohniště, zásoba dříví, suchý záchod s papírem a dřevěná kůlna na přespání - prostě skandinávský standard. Obědváme zde. Protože na konci máme ještě dost času, sjíždíme k moři ale za moc to nestojí. Břeh je plný hnijících chaluh. Poté zpět k autobusu a nakládka kol. Autobusem do kempu, řada kolegů dojela do kempu po vlastní ose. V kempu už zase zlobí vosy, to by mohl být příznak pěkného počasí. Večeře je luxusní, zapečené kuře se sýrem a brambory. Večer je jasno a zima.


12.den,26.8.2008,0km,Oland,Ystad,Treleborg   fotky
8:00 snídaně, pak balíme a nakládáme věci. v 10:00 je odjezd autobusem směr domů. Přejezd po Olandském mostě na pevninu a zastávka u královské hrobky. Dost zklamání, velká hromada kamení a uprostřed něco jako sklípek na brambory. A to celé z doby bronzové. Průměr hromady je cca 75 m. Pak přejezd ke "švédskému" stonehenge. Na břehu moře je kamenná elipsa - kameny srovnány do obrysu lodi, některé vysoké až 2 metry. Fouká zde silný vítr a dole burácí vlny. Docela dost turistů, asi se jedná o poměrně známé místo. Dále přejezd autobusem do městečky Ystad a zda 3 hodiny na prohlídku města. Pěkné je historické centrum s pěší zónou, úderem 18:00 se ale všechny obchody zavřou a město se úplně vylidní. Dáváme si pizzu v turecké pizerii Istanbul, jsme tu jediní hosté, pouze sem vcházejí různé snědé existence. Možná se jedná o centrum zdejšího podsvětí. Ve 20:00 přejezd autobusem do Treleborgu do přístavu. 21:00 přístavní formality a 22:00 nalodění na trajekt Huckleberry Finn. Trajekt je hlavně nákladní, dole jsou 3 patra plná kamionů. Naštěstí je docela klid, řidiči jdou hned spát do kajut a my se ukládáme kde se dá. Ještě jdeme utratit do obchodu poslední švédské koruny - 2 placovky whisky a 4 plechovky piva (ty jsem vypil ještě na lodi). V noci byl klid a docela jsme se vyspali.


13.den,27.8.2008,3km,Rostock,Praha
Loď přistává v 6:30 v Rostocku, je tma a mlha. Nejprve jedeme k pumpě, kde autobus tankuje a pak již po dálnici stále na jih a domů. Cesta celkem ubíhá a již krátce po poledni přejíždíme hranice do Čech. Krátká zastávka u české pumpy a pak v řidiči snad chytly saze nebo co a po dálnici již jedeme stále v levém pruhu a auta v pravém jen dělají bzum bzum jak mizí za námi. Do Prahy jsme jeli něco přes hodinu. Zde vykládka kol a po vlastní ose domů, kde jsme brzo odpoledne. Pak vybalit, vyčistit,umýt - ale to už je jiná pohádka, jak říkával Kipling.


O+O
1)Jak to bylo s tím kolem?
No, již dlouho jsem se obával, že staré kolo věčně vydržet nemusí. Původní byl vlastně pouze rám a pár dalších drobností. Shodou okolností jsem letos v létě udělal přestavbu ze sedmikolečka na osmikolečko a s tím souvisela výměna části komponent - to už je takový zákon schválnosti. První okamžik byl fatální, čekal jsem, že zájezd už dochodím pěšky. Nakonec kolo vydrželo, ale maximálně jsem ho šetřil. V zimě se pokusím prasklé místo svařit, ale i když se podaří, kolo již nebude vzbuzovat důvěru. Prasklý rám je podle mne posledním příznakem únavy materiálu a prasknout může kdykoliv někde jinde. Takže pokud se podaří svařit, asi dožije svá léta na chalupě. Určitě budeme na Dokola informovat. Většinou uvádím k trasám i nasnímané profily tratí - zde nejsou zcela úmyslně. Vzhledem k profilu krajiny by se jednalo pouze o různě dlouhé úsečky, totálně nezajímavé. Celkem najeto 340km.

2)Ubytování a stravování?
Zájezd byl pod stany a s polopenzí jak je v CK Adventura standardem. Již léta používám stan Hannah Troll S. Za ta léta již má něco za sebou ale nebyl zatím žádný důvod ke stížnostem, naopak plná spokojenost. Ani celonoční déšť není žádný problém, uvnitř ani kapka. Paradoxně nejslabším článkem se začínají jevit laminátové tyčky, které se na několika místech začínají štípat. Stravování bylo excelentní. Kuchař sice neměl s vařením pro takovou skupinu moc zkušeností a tak občas docházelo k časovým disproporcím, ale kvalita jídla byla skvělá. Pro jistotu jsme měli i vlastní vařič, nádobí a nějaké instantní polévky ale prakticky jsme to nevyužili a vezli jsme sebou zcela zbytečně.

3)A počasí?
 Bohužel jsem si počasí představoval trochu lépe, než byla realita. Čekal jsem občas déšť a mezi tím slunce. Jeden den byl skutečně slunečný a teplý, pak asi dva byly ještě ucházející ale zbytek jsme dost mokli. A ve stanu se toho moc neusuší. Pláštěnky jsme měli, ale dle mých zkušeností když člověk v pláštěnce nezmokne, tak se tak zpotí, že výsledek je prakticky stejný.

Zpátky