Ekolo najelo 1000 km

Aby byla nějaká změna pojměme to formou Question and Answer, česky bychom řekli Otázky a Odpovědí, zkráceně OO, čti záchod (toaleta):

tkolo.jpg   t1000.jpg

Tak nějak celkově jak jsi s ekolem spokojený?

Za mně zatím jendoznačně nadšení. Dlouho jsem odolával, ale zpětně musím přiznat, že na horském kole už to bylo trápení, přes rám jsem nedokázal nastoupit, kolo jsem musel při nastupování položit na zem, každý kopec si vyžadoval řazení na nejpomalejší převod a stejně už jsem jenom funěl. Teď pohodlně nastoupím přes rám, do kopce si nastavím pomoc jak se cítím, je to pohodlné a rychle to taky docela jezdí. Celkově kdybych teď skoro po půl roce a po 1000km kupoval nové ekolo kopupil bych stejné. Jo a všem co váhají doporučuji, musíme tam všichni.

 

Tak nám kolo trochu podrobněji popiš.

Jedná se o typ Levit Chilo 1 skládací ekolo s hliníkovým rámem a kotoučovými brzdami. Tak jsem ho hned když bylo nové zvážil na přesné digitální rybářské váze a má 22,5kg včetně baterie, ta má sama 3,5kg. V popisu je maximální povolená celková váha 130kg, já mám 90 tak bych mohl vézt ještě 15 kg nákladu, to už by bylo skoro na putování na těžko, ale na to se už necítím. Jinak samozřejmě asi záleží na stylu jízdy, po dobrém asfaltu uveze určitě mnohem více, když s ním budu sjíždět obrubníky bál bych se třeba o zlomení rámu i s prázdným kolem. Ráfky jsou dvojité, dráty mají průměr 2mm tak tady se asi nic vylepšit nedá. Přehazovačka má 8 rychlostí a řazení páčkami, prostě standard. Musím přiznat, že používám prakticky 3 nejrychlejší převody, ty ostatní spíš jen když tomu chci do kopce opravdu pomoci, zatím jsem neobjevil kopec který by kolo nevyjelo. Značka hydraulických kotoučových brzd mi nic neříká, ale brzdí to a údržba asi nebude potřeba. Přední vidlice je odpružená, ale teď v zimě moc nepruží, snad se probudí až bude tepleji. Standardní vybavení je osvětlení, nevypadá mohutně ale svítí dostatečně, blikat neumí, dále blatníky a nosič. Na nosič jsem namontoval starou brašnu Sport Arsenal na servisní výbavu a drobnosti které vozím sebou.

 

Nějaké detaily co tě zaujaly?

Na řidítkách je ovládací jednotka pohonu která mimo jiné ukazuje rychlost, stav baterie a pod. Dojezd ale odhadovat neumí. Taky se zde zapíná osvětlení, displej je podsvícen a když jsem poprvé zapnul světla displej trochu pohasl, myslel jsem, že pokleslo napětí baterie, ale systém předpokládá, že svítíte potmě a aby vás displej neoslňoval tak se ztlumí. Pod středem pedálů je navařena jakási ostruha, k nezaplacení při skládání kola, kdy si kolo místo ozubeného talíře sedne na tuto podložku. Také připravené úchopy na sedle a na rámu u sedlovky jsou k nezaplacení.

 

A něco co bys naopak vylepšil?

Nejsou to žádné zásadní věci ale námět pro výrobce by to třeba byl. Už jsem měl defekt, píchl jsem zadní kolo, ale jen 2km od domova, tak jsem zadní kolo dofukoval a dotlačil domů. Tady jsem opravil v pohodlí domova, ale použité pláště mne trochu zklamaly, zvenku vypadají robusně ale je to jen taková měchuřina. Investoval jsem do Schwalbe a rovnou přezul přední i zadní, snad to bude lepší. Defekt byl způsoben malým kamínkem kterými jsou teď po zimě posypány leckteré komunikace tak by se to asi mohlo brzo opakovat. Při tom jsem zjistil, že náboj předního kola je vybaven standardními konusy, u elektrokola bych čekal průmyslová ložiska, snad by to cenu o tolik nezvýšilo. Už jsem taky projel deštěm, a možná že jsou zbytečně krátké blatníky, zadní i přední by mohl být o několik cm delší aby nelítala voda jezdci do obličeje a na záda. A pedály jsou skládací, ale vypadají dost plastově a osa je uložena jen ve třecím plastovém náboji, to nevypadá moc trvanlivě. Už jsem proto strávil nějaký čas na Intenetu ale nic zásadně lepšího jsem neobjevil, asi skutečně u pedálů není z čeho vybírat.

 

Klíčová otázka u ekola, nabíjení a dojezd?

Snad trochu fyziky, baterie má psáno 630Wh, resp přímo na baterii 625Wh, někde jsem dohledal jiný údaj 17Ah, nabíječka dává 4A nabíjecího proudu. Pomoc motoru je možno nastavit v 5ti stupních 1-5. Zpočátku jsem jezdil na jedničku a prakticky po rovině, navíc bylo ještě v listopadu docela teplo, a baterie prakticky neubývala. Ale zpětně zjišťuji že to by tím že na rovině když šlapete rychlostí okolo 18km/h tak do toho motor vůbec nezasahuje, pomůže pouze při rozjezdu. V pokynech na počátek stálo 3x baterii úplně nabít a vybít a pak jí už udržovat na 80ti procentech. S tím nabitím jsem problém neměl ale vybít na nulu, že by kolo skutečně chcíplo, se mi prakticky nikdy nepovedle, trochu jsem se bál abych někde nezůstal trčet bez elektřiny. Ale i když jsem přijel domů s posledním blikajícím dílkem, říkal jsem si, že vyjedu kopec který tu máme a když cestou baterie chcípne sjedu zpátky setrvačností ale vybít se mi úplně takto nepodařilo. Postupně jsem se osmělil a teď za standardní rychlý stupeň považuji 4 kdy po rovině jedete cca 22km/h s mírnou dopomocí. Pětka už je moc, kolo vás rozjede na 25km/h a odmlčí se, to se ale nedá ušlapat a tak zpomaluji než zase zabere motor, tak je to takové neplynulé. S trasou s kopci bych to tak viděl minimálně na 60km s rezervou, v teple určitě víc, a když budu šetřit tak bych si troufl na stovku. Plné nabití trvá asi 4 hodiny, to i vychází, 4hx4A=16Ah, s tím, že zpočátku to jde určitě rychleji zbytek už se táhne.

 

Nějaké provozní problémy?

Kolo skladuji ve sklepě a musím ho tak pokaždé vynést ze sklepa a zase snést, zatím jsem to vždy zvládl i s baterií, ale musí se opatrně abych sebou nepraštil. Ale jinde není kde, v garáži by hrozila krádež, navíc se tam nevejde a ještě by v zimě promrzala baterie. Když jsem prvně lepil zadní duši, vyndaval jsem zadní kolo, sice doma ve sklepě, ale byl to boj. Na cestě bych se do toho nepustil, prostě by se muselo zalepit přímo na kole. Ale na podruhé, když jsem přezouval na Schwalbe už mi to šlo lépe. Na matice zadníh kola je třeba klíč 18 ale ten jsem dostal v příslušenství.

tzadni_kolo.jpg   tdemontaz.jpg

A co servis?

Kolo jsem kupoval ještě na podzim, dokonce jsem na něj asi měsíc čekal, a tak jsem předpokládal, že za zimu moc nenajezdí, což by nevadilo protože záruka běží až od března. Ale předepsaných 400km jsem najel ještě před koncem roku, objednal jsem se na servis, ten se dělá na počkání i když bych na tom netrval, kolo jsem přivezl autem a za 2 hodiny bylo hotovo. Prakticky na nic jsem si před servisem nestěžoval, pouze potřeboval dotáhnout výplet zadního kola. Technik ale dotáhl výplet vepředu i vzadu, seřídil i přehazovačku a brzdy a tak kolo před tím jezdilo dobře, po servisu ještě lépe. Ale výplet je třeba prý dotáhnout opakovaně, tak uvidím zda to vydrží rok do dalšího servisu.

 

Jak to vidíš do budoucna?

Když jsem se rozhodl napsat tuto recenci mělo kolo najeto 1000km, teď už je to o 400 více, otázka je zda tolik jezdím nebo tak pomalu pišu. Na podzim jsem předpokládál, že ekolo budu šetřit a v zimě zase vyndám staré horské kolo, ale je to návyková záležitost. Přiznávám, od pořízení ekola už jsem na původním kole neseděl. Asi by se dal absolvovat i nějaký snadnější cyklozájezd, cestovky s tím většinou i počítají ale ona to není jen otázka kola ale i celkového zdravotního stavu. A taky bych nechtěl ostatním komplikovat dovolenou. Zkoušel jsem i jízdu s cyklobrašnou, vozím si v ní do práce notebook, a jde to.

 

Zpátky