O světlech

Tuhle jsem se jel večer (již v zimě takže tma od 16:00) někam projet, celkem klidnější silnicí a uvědomil sem si, jaký pokrok zase udělala ta technika. Potkal jsem řadu cyklistů (i přes tu tmu a roční dobu) a schválně jsem sledoval, čím si svítí (vpředu). Dělal jsem si (pomyslné) čárky za každé světlo s klasickou žárovkou - a ani jedna! Potkal jsem několik desítek cyklistů a všichni již používají přední LED světla. A pokud jsou čerstvé baterie jsou to slušné šajny, viditelné snad na několik kilometrů. Takže se dnes nikdo nemůže vymlouvat, že cyklistu neviděl!

Na první pohled by se mohlo zdát, že výroba světel není pro výrobce příliš lukrativní oblast. Cyklistů je sice hodně - ale každý si koupí jedno přední světlo a tím to skončí, protože to mu vydrží do konce života. Ale když tak zapátrám ve své paměti, musím přiznat, že světel jsem už vystřídal celou řadu, málo které vydrželo déle než rok, pokusím se o přehled. A žádné jsem neopustil proto, že by přestalo být moderní ale protože prostě přestalo fungovat (výrobci nejsou hloupí - odborně se tomu říká řízení kvality a snižování nákladů (nebo snižování kvality a řízení nákladů?) teď nevím, nejsem ekonom). Takže cyklistů je hodně ale prodaných světel ještě mnohem více.

Asi jako každý jsem začínal s dynamem (6V/0.5A) a předním světlem s žárovkou. Výhodou bylo, že si cyklista svítil tak, jak potřeboval (s kopce při rychlé jízdě hodně, do kopce skoro vůbec ne), s kopce nebylo třeba prakticky používat brzdu a celkově tento systém přispíval ke zlepšení kondice. Určitě na tom něco bylo, protože tento systém přetrval desítky let a místy se ještě stále používá (renesancí je dynamo v předním náboji ale to už je o něčem jiném).

Moje první "jiné" světlo byl Cateye s NiCd akumulátorem a halogenovou žárovkou 2.4V/0.5A. Svítilo pěkně, bohužel tak cca 2,5hod a pak bylo třeba dobít. Toto světlo mi vydrželo skoro 3 roky a skončilo pro vyčerpání akumulátoru, kterému začala rapidně klesat kapacita. Bylo docela drahé - ale v té době to bylo něco revolučního.
Pak jsem si pořídil obdobné světlo, na 2 velké monočlánky. Svítilo skoro stejně dobře a vydrželo odhadem tak 10 hodin plného výkonu. Nevýhodou bylo to, že je dost těžké a provoz (2 velké alkalické monočlánky) byl dost drahý. Toto světlo jako jedno z mála přetrvalo, na kole ho již sice nevozím, ale stále je funkční a slouží doma jako baterka.
Pak konečně přišla éra bílých LED diod. Pořídil jsem si světlo na 4 tužkové baterie se 3mi bílými LED diodami. Toto světlo už umí nejen svítit, ale i blikat, je lehké a docela výkonné. Vydrželo mi několik let a skončilo prozaicky. Při jednom pádu jsem urazil držák na řídítka a nový se ukázalo nemožné sehnat. Tak jsem si koupil ještě jedno stejné světlo s držákem, a dobře jsem udělal, protože jednu zimu první světlo prostě přestalo svítit. Dávno jsou doby, kdy vedle baterií a žárovky byl jedinou součástkou vypínač. Dnes vše řídí složitý čip a ten to pravděpodobně v důsledku zimy a vlhkosti vzdal. Posléze jsem urazil i držák druhého světla a uznal, že je třeba změnit značku.
Zakoupil jsem skutečně miniaturní světlo na 4 mikrotužkové baterie s 5ti LED diodami. S funkcí jsem byl spokojen, svítilo výborně, umí i blikat, baterie vydržely docela dlouho, světlo se tváří úplně vodotěsně. Bohužel po roce bylo opět po něm. Opět v zimě, pravděpodobně opět kolaps čipu.
Takže jsem zakoupil další typ, na 2 tužkové baterie s jednou LED diodou 0.5W a zatím jsem spokojen. Zatím, tedy asi jeden měsíc a více si řekneme na jaře. Na přiložené fotografii je zleva doprava světlo na 2 velké monočlánky s halogenovou žárovkou (stále funkční), potom světlo 3xLED diody na 4 tužkové baterie (také funkční, ale bez držáku), dále 5x LED diody na 4 mikrotužkové baterie (nefunkční) a nakonec úplně vpravo v současnosti používaný model - 1 LED dioda 0,5W na 2 tužkové baterie.

Pokud bude řízení kvality pokračovat tímto způsobem, bude mít další generace světel již v sobě pevně zalisované baterie a světlo bude vhodné po vysvícení prostě vyhodit. A vlastně nejen světlo....

Tolik technické okénkno a zpátky Dokola