Elektrifikace

Tedy ne že bych se chtěl zamýšlet nad zaváděním elektřiny na českém venkově nebo nad budoucím rozvojem Temelína.Ale nedávno jsem si tak spočítal kolik baterií vozím sebou na jízdním kole a dostal jsem se k číslu 13.To mi přijde docela dost.Není tak vzdálená doba,kdy jediným zdrojem elektřiny na kole bylo dynamo,jediným spotřebičem přední žárovka (v několika případech i zadní žárovka) a nejsložitějším elektrickým prvkem byl kus drátu.Svítilo to tak,jak to svítilo,to znamená,že ti zdatní,co svedli jet rychle svítili dost a ti ostatní jen tak mžourali.Když bylo mokro a dynamo na plášti prokluzovalo,nesvítil nikdo.Nečastější poruchou bylo přerušené vlákno v žárovce nebo přetržený drát někde na kole.Na opravu většinou stačily holé ruce.

Dnes je situace jiná.Kolo je nabito elektronikou,Shimano dokonce laškuje s automatickým řazením,řízeným elektronicky.Klasické dynamo je přežitek,všude polovodiče.Já na svém kole jsem napočítal 13 baterií:

 

Abych to nějak osvětlil - 4 tužkové jsou v předním světle,2 mikrotužkové v přední blikačce,2 mikrotužkové v zadní blikačce,2 mikrotužkové v zadní blikačce,kterou vozím v zimě na batohu,malá 12V válečková ve vysílači cyklocomputeru na přední vidlici,jedna knoflíková v přijímači na řídítkách a druhá knoflíková ve vlastním cyklocomputeru.I obyčejné přední světlo je nabito elektronikou.Samozřejmě,že to přináší řadu výhod - světlo s LED diodami svítí docela slušně a baterky vydrží několik měsíců (když jsem měl starší světlo s halogen žárovkou a dvěma velkými monočlánky,baterie vydržely v zimě tak 2 týdny a světlo ke konci již sláblo a žloutlo).Hmotnost je výrazně menší a svítí se naplno do úplného vybití baterií.Samozřejmě jsou i problémy - při tomto počtu je potřeba stále měnit nějaké baterky,při zanedbání hrozí vytečení baterie a zničení přístroje (ať si výrobci říkají,co chtějí,vytéct může každá baterie).Přijímač cyklocomputeru byl rušen v určitém režimu přední blikačkou a to se povedlo odstranit pouze rozsazením oněch dvou přístrojů - prostě cyklocomputer musí být na jednom konci řídítek a blikačka na druhém.Podobné problémy se určitě budou v budoucnu množit a dokonce si dokážu představit dobu,kdy budou elektrické spotřebiče certifikovány pro použití na kole stejně jako je tomu u aut nebo letadel.

Zpráva z černé kroniky 2010:Cyklista A.B. si včera přivodil těžké zranění,když se mu při jízdě z kopce zablokovala přední brzda.Protože při nehodě telefonoval s použitím BT sady,je podezření na rušení řídící jednotky kola použitím neznačkového příslušenství telefonu.Řídící jednotka kola pravděpodobně nesprávně vyhodnotila údaje z čidel a samovolně zapnula přední brzdu na plný výkon.

Zpátky