Lokomotiva

Možná bych to mohl parafrázovat sloganem "Frigo na mašině" ale takový borec nejsem. K Vánocům jsem dostal dárek - poukaz na řízení lokomotivy a nyní se konečně podařilo realizovat. Je to v Břeclavi (což je z Prahy docela kus cesty) ale dálnice byla tentokrát bez problémů průjezdná a tak jsme měli plno času. Takže prohlédnout centrum města, dát oběd a pak jsme šli pozorovat cvrkot na kolejích, v Břeclavi je velký železniční uzel, tak tu cvrkot opravdu je. Nalézt ono místo nebyl problém, cesta je sice trochu terénní ale značena oranžovými tabulemi "lokomotiva" které nelze přehlédnout. Je to prakticky hned vedle hlavního hlavního železničního uzlu, při troše dobré vůle by se dalo s lokomotivou vjet na skutečnou trať ale doufám že je tomu bezpečně zabráněno. K vlakovému rejdění je k dispozici asi 1 km kolejí, na jednom konci se napojuje na běžnou trať, na druhém končí v několika továrních halách. Zájemců bylo plno a střídali se po půl hodině. Na nás přišla řada ve 14:00, nasedli jsem (resp. vyšplhali po žebříčku do kabiny) a instruktor s námi odjel na konec vyhrazených kolejí. Cestou byla i výhybka, tak jsme okusili správné drncání, když o odpružení prakticky nelze hovořit. Tam byla také krátká instruktáž.

Něco k technice. Jedná se o posunovací lokotrator který už má leccos za sebou, taky už mu bude padesát let. Kupodivu ovládání je hodně podobné autu - 4 rychlosti, plyn a spojka a samozřejmě brzda. Vše je na ruční pohon, šlapat se na nic nemusí. A vše je většinou ovládáno přes stlačený vzduch, takže jde relativně lehce ale zase méně citlivě. No když za sebou nic netáhnete tak se dá rozjet prakticky jakkoliv a možná i na čtyřku. Jo a ještě je tam páka pro přepínání směru jízdy (cesta tam a zase zpátky pro fandy Pána prstenů). Pak různé knoflíky na světla, prakticky každá žárovka má svůj knoflík a ještě 2 páčky na houkání (2 různé tóny!). Taky je tam ruční brzda - ta je jen jedna a je to taková obrovská klika v rohu.

K vlastní jízdě. Po instruktáži jsme vyrazili zpět k začátku, zastavili a zkusili si několik rozjezdů na oba směry. Rychlost je skutečně minimální, myslím že maximálka je 40km/hod. ale k tomu jsme se ani nepřiblížili. V kabině je docela hluk, ale čekal jsem větší, hovořit se tam dá. Ten den byl strašný hic (a klimatizace tam nebyla) ale díky otevřeným oknům tam bylo příjemně. Celkový dojem? Je to spíš taková legrace, škoda že nebyla k dispozici delší trať. Já bych jako největší riziko viděl že se člověk tak zabere do řízení že něco smete na kolejích nebo to na konci napálí do zdi, ale to naštěstí hlídal instruktor. Jo - a lokomotiva má dvě řízení, na každé straně jedno, tak tohle to má společné s letadlem. Poslední poznatek - protože je to hned vedle nádraží, asi by bylo pohodlnější (a určitě stylovější) přijet vlakem.

Fotečky

Zpátky