Zimní údržba kola
Na kole jezdím denně a tak si sice nedělám patent na rozum,ale považuji se za
oprávněného vyjádřit se k zimní údržbě kola (už slyším otázku:chceš radit?a byl
jsi v Rusku?tak pro uklidnění - byl!).Většina lidí kolo používá sezónně,to
znamená,že na podzim kolo někam uklidí a na jaře doufá,že ho tam najde.Ti,co
mají obě ruce levé si ho dají na jaře připravit do servisu,ti šikovnější si ho
vyčistí,namažou a nafouknou sami.Nic proti ničemu,servisy musí také z něčeho
žít.Ale o tomhle vlastně nechci hovořit.
Takže,na kole jezdím denně,v létě,v zimě,za slunce a za deště,na ledu i na
sněhu.Jde to,ale kolo dostává zabrat,hlavně v Praze.S prvním mrazíkem je vše
prosoleno a soli se už nezbavíme celou zimu.Něco málo si z chemie pamatuji a
roztok soli ve vodě je v podstatě žíravina.A podle toho se chová hlavně ke kovům
a tudíž i ke kolu.Ráno se kolo prosolí cestou do práce,zde pak 8 hodin (nebo
více) tiše reziví,pak se zase prosolí cestou domů.Za kritická místa považuji
řetěz,brzdové špalíky a ráfky.Řetěz je schopen za několik hodin zreznout tak,že
se nedá ohnout.Brzdové špalíky se obalí zaschlou solí a špínou a na ráfek působí
jako bruska za brutálních zvukových efektů (zvonit netřeba,stačí
přibrzdit).Takže na tyto 3 věci se zaměřuji a denně čistím.Každý večer tedy
nechám kolo oschnout a okapat a drátěným kartáčkem vyčistím brzdové
špalíky,popř.vydloubnu větší kamínky nožem.Suchým hadrem (spisovně klůckem -
např.staré triko) vyčistím ráfky a nakonec přijde na řadu řetěz.Mám pračku
řetězu - naprosto standardní typ,a tu plním směsí oleje (motorový do auta) a
petroleje asi 1:1,tato směs čistí a maže zároveň.Nakonec řetěz otřu hadrem.Celé
se to dá stihnout za 10 minut.Samozřejmě i tak kolo dostane do těla a tak někdy
zjara plánuji větší údržbu.Někdy v březnu,když už počasí dostává rozum,přijde na
řadu úplná revize kola.Většinou to dělám po částech tak, že třeba jeden večer
přední kolo,pak zadní a tak podobně.Vše musí být hotovo ještě ten večer,protože
kolo je v provozu skutečně denně! Náhradní díly si připravím již během
zimy.Letos na jaře to bude chtít nový řetěz,brzdové špalíky,osu klik,možná
nějaké lanko,možná přehazovačku a možná sedmikolečko.Na to je teď čas v klidu
objednat přes net.
Na denní údržbu tedy potřebujeme drátěný kartáček,nožík,hadr,čistící vaničku na
řetěz,olej,petrolej.A jak to tak nějak vypadá prakticky?Takže obrázek (kola) s
vyznačením kritických míst:
A co je na to potřeba?Zleva doprava:petrolej,motorový olej (nejlépe 15W/40 :-) ),pračka řetězu,připravená mazací směs,různé klůcky:
Kdo nezná,detail odklopené brzdy,zde přijde ke slovu drátěný kartáček:
A nakonec vlastní úkon - současné čištění a mazání řetězu,klůcky slouží k ochraně ráfku před případným olejem,mohlo by dojít k nepříjemnému prodloužení brzdné dráhy až do nekonečna!
Doporučuji neprovádět v obýváku,ale třeba ve sklepě.A jako bonus návod na měření vytahání řetězu:
Jak se dá vlastně poznat, že je řetěz opotřebovaný, vytahaný, no, že je
prostě zralý na výměnu?
V podstatě existují dvě možnosti, buď použití speciální měrky na řetěz, nebo
měření pomocí posuvného měřidla, známého též pod pojmem šuplera. Měrka na řetěz
se dá sehnat v každém slušně zásobeném obchodě s velomateriálem. Práce s ní je
jednoduchá. Po úplném zapadnutí zubu měrky je potřeba řetěz vyměnit.
Pokud vlastníte posuvné měřítko nastavte vzdálenost vnitřních hrotů na 132mm a
zasuňte hroty mezi články řetězu (tato vzdálenost odpovídá cca 11 článkům
řetězu) a roztáhněte hroty tak, aby zapadly přesně mezi rolny řetězu. Tady
pozor, aby se vám hroty měřidla nedostaly mezi rolnu a boční stěnu řetězu, to
byste se nedoměřili. Opotřebení měřte na několika místech řetězu (cca 3x),
protože řetěz může být opotřebovaný (vytahaný) nerovnoměrně. Pokud šuplera ukáže
cca 132,2mm jedná se o nový řetěz, pokud se vzdálenost blíží k 132,8mm, začněte
pomalu myslet na výměnu a pokud dosáhne hranice 132,9mm je nejvyšší čas řetěz
vyměnit - rychle se totiž zvyšuje riziko možného znehodnocení kazety a tím
přeskakování nového řetězu na ozubení pastorků.Po výměně řetězu za nový, bude
tento řetěz na kazetě pravděpodobně přeskakovat (střílet), s tím se ze začátku
musíte smířit (řetěz bude střílet při silnějším záběru na nejvíce opotřebovaném
pastorku), pokud to však do ujetí cca 150km neustane, je potřeba kazetu vyměnit.