NKVS (Nové Koně Ve Stáji - Author Traction)

Tento krátký příspěvek by chtěl navázat na obdobný Adamův o jeho novém kole z doby asi před rokem.

Stalo se v srpnu 2008 na cyklozájezdu - na svém kole jsem objevil prasklinu rámu - popsáno na Dokola jinde. Nějak jsem s tím zájezd absolvoval až do konce, ale bylo zřejmé, že kolo dojezdilo. Paradoxem je, že na jaře 2008 kolo prošlo rozsáhlou rekonstrukcí. Jednalo se o přestavbu ze sedmikolečka na osmikolečko. Takže bylo vyměněno osmikolečko, řetěz, brzdové a řadicí páčky, lanka, bowdeny, gripy a ještě několik dalších drobností. Prasklina možná půjde svařit, ale stejně bych kolu již nevěřil. A taky už má na odpočinek nárok - po 67 000 km. Protože jsem ještě v září měl v plánu jeden cyklozájezd, nové kolo se stalo nutností. Ještě existoval plán B půjčit si kolo od dcery, velikostí by vyhovovalo, už bylo zajeté a spolehlivé. Ale podařilo se mi sehnat kolo Author Traction a dokonce v podzimní slevě. O tomto kole jsem již občas (čistě teoreticky) uvažoval v případě nutnosti. Hlavní důvod výběru byl ten, že na něm L+M objeli svět a kolo sloužilo dobře. Tak snad nezklame. Jiná věc je samozřejmě ta, že už je to nějaký pátek, kvalita se vyvíjí a tak dnes stejný typ kola už může být o něčem jiném.

Oficiální popis vypadá takto:
Velikost: 16.5", 17.5", 19", 20", 21"
Rám: double butted dural 6061 26"
Přední vidlice: RST Gila TnL olejová uzamykatelná (100 mm)
Hlavové složení: RITCHEY Zero Logic Integ 1-1/8"
Převodník: SHIMANO M442 44-32-22 170 / 175 mm kliky
Středové složení: SHIMANO ES-25 Octalink mnohohran
Přesmykač: SHIMANO Deore (34.9)
Měnič: SHIMANO Deore
Řazení: SHIMANO Deore (27)
Vícekolečko: SHIMANO HG-50-9 11-34
Řetěz: SHIMANO HG-53
Náboje: SHIMANO Deore 32 děr
Brzdy: TEKTRO M530
Brzdové páky: TEKTRO MT-2.0
Ráfky: ALEX DM18 černý dvoustěnný 32 děr
Paprsky: nerez ocel 2.0mm černé
Pneu: AUTHOR PANARACER Silk Road 26" x 2.00"
Pedály: AUTHOR dural
Řídítka: AUTHOR dural
Držátka: AUTHOR superlite pěna
Představec: AUTHOR dural
Sedlovka: AUTHOR dural (31.6)
Objimka: AUTHOR (34.9)
Podsedlový šroub: AUTHOR dural RU
Sedlo: AUTHOR Super Sport
Počet rychlostí: 27
Hmotnost: 13.20 / 19"


První kilometry jsem absolvoval již cestou z obchodu, protože jsem jel domů po vlastní ose. Byl to docela šok. Proti ocelovému rámu mi hliníkové kolo připadalo strašně tvrdé s tím, že se snad musí rozpadnout. Řazení šlo přesně jako hodinky, bohužel přehazovačka má opačný chod (zase nějaké "vylepšení") takže jsem co chvíli řadil obráceně. Každopádně domů jsem dojel bez problémů, jednalo se o prvních 10km. Po najetí cca 100 km jsem mohl přijet do prodejny na bezplatnou servisní prohlídku, ale měl jsem obavy, že před dovolenou tolik kilometrů nenajedu. Což se potvrdilo a do Slovinska kolo odjíždělo s pouhými 80km na tachometru. Jediné co jsem stihl, bylo přendání vybavení ze starého kola na nové - světla, nářadí, nosič apod. Ve Slovinsku kolo najezdilo asi 400km a dostalo docela zabíračku. Šotoliny nahoru i dolů, jízda v dešti a blátě a celonoční moknutí před stanem. Čekal jsem nějaké problémy, ale kolo šlapalo jako hodinky a jediný úkon bylo dotažení lanka od přehazovačky. Po návratu už bylo na bezplatnou servisní prohlídku pozdě, kolo už vypadalo docela zajeté. Následovaly další cca 4 měsíce běžného provozu, denní ježdění do práce a občasná větší cesta o víkendu. Nyní má kolo najeto již přes 2000 km a tak se už mohu podělit o nějaké zkušenosti.
Takže kolo je pocitově mnohem lehčí a současně tvrdší něž předchozí ocelové. Ocelový rám celý pruží a tak nahrazuje vlastně odpruženou vidlici. Hliník se nepohne ani o milimetr a tak vše pruží přední vidlice a objemnější pláště (26x2 místo starých 26x1.95). Naopak řazení a brzdy chodí jako hodinky. Ani po 2000 km nebylo třeba žádné větší seřízení. Pouze jsem měnil již dost opotřebované brzdové špalíky. Pláště mají jemný vzorek a zadní je již dost sjetý (ale žádné smykování!). Již jsem 4x píchl zadní kolo - může to být jen náhoda, tak nevím. Již mám přichystaný nový plášť. Při 1750km jsem také - spíše preventivně - měnil řetěz. Poslední velký křest dostalo kolo na prvním letošním sněhu, viz ilustrační foto. V detailech je také vidět uchycení blatníků.


Jak se s ním jezdí a zkušenosti.
Bylo třeba si zvykat, něco je lepší a něco horší. Bez odpružené vidlice není problém naskočit i na poměrně vysoký obrubník, s vidlicí je to nemožné. Naopak lze sjet i vysoký schod bez obav o trvanlivost kola. Původně jsem nečekal, že vůbec využiji rozsah převodů, ale opak je pravdou a je příjemné mít stále kam podřadit. Naopak na silnici je kolo trochu pomalejší. Jednak rozsahem převodů - na starém se dala ušlapat na rovině ještě rychlost 45km ,zde je maximum tak 38km (ne že by se taková rychlost dala často využít). Také je celá geometrie kola vyšší a je to cítit zejména při protivětru. Další problém je s upevněním nosiče a blatníků. Na zadní vidlici je pouze jedno očko a nosič navíc naráží na úchyt pro kotoučovou brzdu. Tu neplánuji a tak pomohl pilník. Na přední vidlici není úchyt žádný - a přitom by výrobce vidlice nic nestál. Použil jsem objímky od předního nosiče. Sice to není estetické, ale funkční ano. Tak se mi na zimu podařilo namontovat klasické celoobvodové blatníky. Každodenní péče se vedle čištění ráfku a brzdových špalíků a případné mazání řetězu rozšířila o čištění kluzných ploch přední vidlice. Trochu problém bylo zpočátku vyndání zadního (a předního) kola - nafouknuté nešlo přes brzdové špalíky i při vyháknutém lanku. Po čase a po obrždění již jde hladce. Na výměnu duše není prakticky potřeba nářadí, použité galuskové ventilky mne příjemně překvapily. Snadno se hustí různými typy hustilek. Odpružená vidlice má udávaný zdvih 10cm ale já jsem s veškerým úsilím dokázal asi 6,5cm. Možná bude třeba použít měkčí pružinu - námět na jarní servis. Navíc vidlice je v zimě asi nejslabším místem. Při několika stupních pod nulou vše funguje bez problémů - pouze odpružená vidlice již není odpružená.
Poslední velkou záhadou je cvakání. Při jízdě na kole něco cvaká a intenzita se zvyšuje. Původně vše ukazovalo na sedlovku nebo sedlo - ale to jsem již eliminoval. Pak to vypadalo na střed nebo trojtác - to jsem celé rozebral a tam jsem také nic neobjevil. Problém je, že se zvuk ozývá hlavně při jízdě a nese celým rámem a tak je přesná lokalizace obtížná. Poslední podezření tak padá na hlavu řízení.

Zpátky