Benátky

Tak snad jenom telegraficky - pro upřesnění jedná se skutečně o italské Benátky a byli jsme se tam na pár dní podívat letecky. Je to skutečně blízko a autobus to myslím udělá v pohodě za jednu noc, letadlo čistého času se vešlo do jedné hodiny (přestože v jízdním řádu je avizováno skoro hodina  a půl), pokud nepočítáme aktivity na letišti před odletem. A že jsme si toho tentokrát užili, v Praze se na odbavení zacvičovala nějaká mladá směna a tak to bylo dost časově náročné a prakticky celý čas jsme strávili ve frontě na odbavení. A zpátky v Itálii to bohužel dopadlo obdobně, nakonec jsme byli rádi že jsme letadlo nezmeškali i když vůbec ne naší vinou. Bylo to na 4 dny a protože byl svátek, stačil jeden den volna. A samozřejmě bez kola, cyklistu jsem tam skutečně nepotkal. Bylo to přes CK Firotour a myslím že nelze nic vytknout, průvodkyně Markéta Slunečná (jako poznávací znamení nosila slunečnici) zkušená a ochotná, hotel byl moderní a 7 minut vlakem (jednu stanici) od Benátek. Tady byl zpočátku trochu problém protože objevit logiku v systému italských drah bylo náročnější, je to přece jen jiná mentalita. Ale již druhý den jsme si připadali poměrně suverénně, kdyby vlak nestavil v naší zastávce Porto Marghera, další bylo hlavní nádraží v Mestre a tam stavělo myslím vše a pěšky k hotelu to bylo 20 min. A vlaků tady jezdilo nepočííaně. Tak snad trochu detailněji. A pokud je zájem tak pár foteček.

1.den,8.5.2014

Odlet byl z Prahy lehce po obědě, se společností Air One což je standardní bezúdržbovka, resp. nízkonákladovka, letadlo A320 plné, letušky byli italští pánové ve středním věku a nabídkou občerstvení se prakticky nikdo nezdržoval. Před přistáním jsme se pokochali jako bonus leteckým pohledem na Benátky a celou lagunu. Z letiště San Marco to bylo autobusem do hotelu necelá půlhodina a tak jsme měli ještě značnou část odpoledne na vlastní Benátky. První den jsme vyrazili společně, koupili lístky v automatu na zastávce a na nádraží v Benátkách nám průvodkyně zprostředkovala nákup lístků na vlak na celou dobu dovolené a vyrazili na společnou prohlídku skutečně historického centra. Občas i s výkladem, prošli jsme i ghetto o kterém jsem netušil že existuje a přes nejznámější turistická místa došli až na hlavní náměstí. Pak byl rozchod, menší skupinka se vydala zpět k hotelu na večeři, většina se rozhodla poradit si sama v Benátkách a považuji to za mnohem lepší variantu. Takže jsme do hotelu dorazili až docela pozdě ale rozhodně nelitujeme. Na televizi v pokoji zajímavá skladba stanic - vedle všech možných italských také francouzké, německé, ruské (!) ale i arabské (!).

2.den,9.5.2014

Zatímco kolegové v Čechách vyrazili do práce, my jsme po snídani vyrazili opět společně do Benátek (samozřejmě kdo chtěl mohl jednat naprosto samostatně ale většina vyrazila společně). Před nádražím v Benátkách jsme si koupili 3denní permanentku na místní MHD a vyrazili lodí na ostrov Murano (sklářství) a pak Burano (krajky), lodě byly docela narvané. Z lodě jsme viděli že většina laguna je prakticky nepřístupná, po suchu se sem dostat nedá a na loď je příliš mělko. Dopravní trasy jsou vybagrovány a vyznačeny kůly. Počasí nám přálo, modré nebe a příjemné teplo, ale tady je to standard. Turistů celkem dost, ale myslím že v sezoně to bývá ještě horší. Odpoledne jsme se vrátili opět do centra poměrně okružní linkou a tak jsme viděli docela velký úsek celé laguny. Pak jsme se opět v centru rozešli a my vyrazili samostatně směr nádraží s tím že se cestou ještě někde navečeříme. Dali jsme si pizzu - a 2 eura šumařům kteří nám před restaurací zahráli na kytaru a tahací harmoniku. Ty jsme pak po zbytek pobytu ještě několikrát potkali  a tak zjevně obcházejí všechny benátské restaurace. Večer jsme samostatně zvolili vlak a po chvíli napětí skončili na nádraží v Mestre. Cesta zpátky vypadala dost napínavě ale protože jsem z Google street view věděl že to nemůže být daleko nepropadal jsem panice a skutečně to bylo asi 20 mint.

3.den,10.5.2014

Ráno opět společně, i když už menší skupinka a pak procházka po starém městě, nyní jinou cestou až na tržiště kde jsme si dali rozchod. Došli jsme až na mys admirality a protože nám přišlo že málo čerpáme permanentku projeli se lodí hlavním kanálem a na vedlejší ostrov. Tady byl úplně jiný svět, paneláky kde zjevně bydlí místní a park kam chodí na procházky. Potom po mostě na další ostrůvek. Odsud byla pěkný vyhlídka na hlavní náměstí a taky tu je kostel s velkým schodištěm kde se zjevně v sobotu fotografuje většina místních svateb. Po lehkém obědu jsme si dali okružní cestu lodí, na hlavních trasách jezdí lodě skutečně po několika minutách. A opět procházka centrem, a opět večeře a fotografie západu slunce. A návrat vlakem, nyní tím správným který stavěl u hotelu.

4.den,11.5.2014

Poslední den, po snídani zabalit, věci uložit v úschovně za recepcí v hotelu a vzhůru do Benátek. Počasí se již začalo trochu kazit, ne že by pršelo ale šedá obloha a dusno slibovaly problémy. Protože jsme byli dost časní město se teprve plnilo turisty. Naskočili jsme na linku 2 a zajeli hlavním kanálem do centra, náměstí ještě prázdné a fronta na věž minimální tak jsem vyjeli výtahem nahoru a kochali se. Pak jsme vyrazili pomalu zpátky, nakoupili ještě nějaké drobnosti a v bezpečné blízkosti u nádraží dali ještě oběd. Vrátili jsem se správným vlakem do hotelu, za chvíli přijel autobus a odvezl nás na letiště. Zde docela chaos ale nakonec jsme nastoupili do letadla stejné společnosti Air One. Jakýsi pokus o prodej občerstvení, ale vzhledem ke krátkosti letu, cenám a sortimentu odezva minimální. Myslím že jsem zahlédl orlickou a slapskou přehradu a pak už jsme přistáli v Praze.

Co dodat? Už jsem v Benátkách párkrát byl, vždy jako přestávkové místo na cyklozájezdu a žádnou velkou změnu jsem nepozoroval. Již dostavěli nový most u nádraží a taky od parkoviště k nádraží jezdí visutá lanovka-tramvaj. Určitě je zajímavé se do Benátek podívat, ale že by se tu dala trávit celá dovolená nevím, asi to musí být docela otrava. A je tu dost draho, ale já jim to přeju. Při časovém plánování je potřeba být prozíravý protože v uličkách se dá docela bloudit a krátká procházka se může změnit na hodinové bloudění.