Krkonoše zima 2006

04.02.2006 sobota

Celý týden nás sdělovací prostředky straší množstvím sněhu,kdo ví,jestli na ty hory vůbec dojedeme.Dělám opatření a k letním gumám přibírám sněhové řetězy,lopatku a vědro s pískem.Cesta je hladká,problémem je jen silný provoz,ale to je v dnešní době standard.Okolo oběda jsme v Harrachově,pokoj je volný až od 14:00 tak jdeme na oběd.Počasí se překonává,sluníčko svítí a sněhu je asi metr.Auto nechávám na hotelovém parkovišti,snad tu týden vydrží.Nejsem dnešní,tak ho nedávám až nadoraz dozadu,ale nechávám kousek povyjeté,aby byl snazší odjezd.Po předraženém obědě a ubytování na pokoji bereme sáňky a dáme si krátkou pěší procházku k Mumlavskému vodopádu.Je to asi 2 km lesem,celkem příjemná cesta po žluté značce.Brzo jsme zpátky a okolo 18:00 jdeme na večeři.Systém je zde (v hotelu Sport) takový,že v rámci polopenze dostane každý host poukázky v hodnotě 150 Kč na den a s tím je možno se v hotelu libovolně stravovat.Kdysi jsme začínali poměrně asketicky a ke konci týdne nám dost poukázek zbývalo,tak jsem na konci Metaxoval a tak podobně,tentokrát začínáme konzumovat intenzivně od začátku.Večer si na pokoj ještě najímáme televizi – za 100Kč na den,ale je třeba žít kulturně.

05.02.2006 neděle

Ráno modré nebe,počasí bude asi opět skvělé.Takže po snídani vyrážíme na celý den na běžky.Kousek si běžky vyneseme (k bývalému hotelu Fortuna,před tím Armabeton a dnes pro změnu Tereza) kde začíná jedna z běžeckých tratí.Stopa je čerstvě upravená.Vyrážíme přes hřeben na Krakonošovu snídani,což je jedno ze známých rozcestí v této oblasti.Zde svačinka a dále stoupáme asi 3 km na Voseckou boudu.Počasí se stále drží a je odtud nádherný výhled na vzdálený Ješted,který jakoby vyrůstá z černého moře (smogové vrstvy).Na Vosecké boudě lehká svačinka a sjezd dolů,potom údolím k Mumlavskému vodopádu a přes kopec opět k hotelu.Docela slušný okruh,počasí přálo,stopy upravené,lidí tak akorát,nemělo to chybu.

06.02.2006 pondělí

Dcera sama nechce sjezdovat,i když jí to docela jde.Raději bych celý den běžkoval,ale nakonec si v lyžařské škole (která je přímo v hotelu) půjčuji sjezdové vybavení na 3 dny.Je to tady výrazně dražší než v Praze.Kupujeme si permanentky na 15 jízd a vyrážíme.Počasí stále drží,ráno je třeskutá zima,snad 15 pod nulou.Je nutno přiznat,že na sjezdových lyžích jsem možná 20 let nestál.První jízda je dost nejistá,ale dávné návyky se rychle obnovují a za chvíli svištím jedna radost (alespoň mi to tak připadá).Nejdříve jezdíme modrou sjezdovku a pak se osmělíme i na červenou.Do černé už nejdu,nohy potřebuji celé.Zpočátku je lanovka (je zde 4-sedačka) volná a jezdí se bez čekání,okolo oběda se začíná tvořit fronta,tak si dáme ve stánku něco na zub (já pivo) a jdeme odpoledne na běžky.Běžky si kousek poponesem k hotelu FitFun a odsud se již dá jet.Jedeme na Ručičky,což je další zdejší vyhlášené místo a potom na Studenov,což je několik chat na kopci nad Harrachovem.Na Ručičkách i na Studenově funguje bufet.Vůbec v této oblasti je podle mne tak hustá síť občerstvoven,že je zbytečné sebou na výlet něco vozit.Odpoledne se už začíná počasí kazit.Stejnou cestou jedeme zpět.

07.02.2006 úterý

Dopoledne zase sjezdování.Je zataženo,mlha a sněží,ale alespoň je stále čerstvý sníh.Taky lanovka je o poznání prázdnější,asi si lyžování řada lidí rozmyslela.Docela se oteplilo,je asi jen 4 pod nulou.Tak sjezdujem,zkoušíme i červenou.V poledne zase občerstvení a odpoledne běžky.K Mumlavskému vodopádu a údolím na Krakonošovu snídani.Odtud horem po hřebeni zpět do Harrachova k hotelu Tereza.Je mlha,sněží,není nic vidět a proti větru je to docela čelenž.

08.02.2006 středa

Pořád sněží a z plechové střechy hotelu neustále sjíždějí laviny sněhu.Celou noc je slyšet odhrnování sněhu,k hotelu patří traktor s radlicí a tento týden rozhodně nezahálí.Dopoledne jdeme sjezdovat,ještě si přikupujem nějaké jízdy.V poledne vracíme lyže a odpoledne jdeme zase na běžky.Osvědčený okruh na Ručičky a potom přejezd k Mumlavskému vodopádu a zpět.V televizi se hovoří pořád jen o kalamitě.V Mumlavské boudě je skutečně útulně,ja to takové rodinné prostředí a přes sníh není prakticky vidět ven.

09.02.2006 čtvrtek

Celou noc sněžilo,ráno asi 30 cm nového sněhu.Z okna vidíme klepadlo na koberce.Když jsme v sobotu přijeli,bylo zasněžené asi do poloviční výšky,teď už ze sněhu vystupuje jen vrcholek.Rodina jde do muzea (v Harrachově jich je několik – sklářské,hornické,lesnické,apod.) a já jdu na běžky.Vyběhnu si na Ručičky a když čas dovolí i na Dvoračky.Čas nedovolil a hned za Harrachovem narážím na neprotaženou stopu.Běžky nejsou moc platné,tohle by chtělo skutečné sněžnice.Na Ručičky by to normálně bylo tak hodina,ale tentokrát za hodinu nejsem ani v polovině.Je to skutečný nefalšovaný čelenž.V polovině potkávám protijedoucí sněžný skútr a cesta se trochu zlepšuje.Na Ručičkách mlha,sníh a vše zavřeno.Vzdávám Dvoračky a raději jedu přes Studenov na Čertovu horu – horní konec sjezdovek.Snad potkám někoho v protisměru a cesta se zlepší a kdyby bylo nejhůř,dalo by se sjet dolů po sjezdovce.Skutečně potkávám několik školních výprav,cesta je dobrá a v bufetu na Čertově hoře dávám pivo – je třeba doplnit tekutiny.Cestou zpátky potkávám rolbu a pak je už cesta ideální.Okolo poledne se všichni setkáváme v hotelu a vyrážíme na běžky standardní trasou k Mumlavskému vodopádu a potom údolím na Krakonošovu snídani a zpět přes hotel Tereza.Pořád sněží.

10.02.2006 pátek

Celý den na běžkách.Protože vyrážíme později,jsou naštěstí stopy již upravené,jinak nevím nevím.Jdeme na Ručičky a potom na Dvoračky,Zde dáváme oběd,vyhlídka bohužel není žádná.Prostředí je zde stále pěkná,bohužel obsluha se nějak zhoršila.Obsluhuje skupina dynamických sportovních mladíků,ale lemplů.Vedle se staví nový mega-hotel,za 2 roky bude hotov.Jedná se o skromnou decentní asi pětipatrovou betonovou budovu. Stejnou cestou zpátky a do hotelu.Nyní nastává zajímavější část dovolené.Hledám auto a nacházím pouze obrovskou hromadu sněhu.Ani ostatní řidiči nebyli dnešní a zůstali stát více do cesty a tak mimo metru sněhu na střeše mám ještě nahrnutou haldu sněhu přímo před autem.Půjčuji si pořádnou lopatu (s mojí polní lopatkou bych odhazoval týden) a snažím se alespoň zhruba auto vykopat.To se asi po dvou hodinách daří,jen hromada před autem se zatím moc nezmenšila,musím si nechat taky něco na zítřek.V hotelu utrácíme poslední poukázku a vracíme televizi.

11.02.2006 sobota

Ráno po snídani vyklízíme hotel,věci ukládáme do auta a vyrážíme na běžky.Počasí se již začína zlepšovat a občas dokonce vykoukne slunce – jak už to tak na konci dovolené bývá.Jedeme dolů do Harachova,na skokanských můstcích se dokonce soutěží.Kousek pod nimi je několik běžeckých okruhů,vybíráme si červený,údajně asi 7 km.Sice není moc projetý,ale jde to.Při zpáteční cestě ještě chvíli přihlížíme skokům na lyžích a pak už k hotelu a do auta.Nejprve je ovšem třeba půjčit si znovu lopatu a odházet zbytek sněho,což zabere ještě asi hodinku.Naštěstí auta vedle nás již odjela a tak je více místa k rozmachu lopatou.Protože jsem líný,zkusím to nejprve bez řetězů.Sypu pod přední kole něco písku dovezeného z domova a (odvážil bych se říci) bez problémů odjíždíme z parkoviště.Silnice jsou již v lepším stavu a hlavní je prakticky už jen mokrá.Boužel nedojedeme daleko a zůstáváme trčet v zácpě.Mezi Kořenovem a Tanvaldem popojíždíme asi hodinu,pak už to jde lépe.Nějaký vojenský soudruh s dodávkou Dukly Liberec nás nejprve brutálně předjíždí (v obci,na plné čáře asi stovkou s metrem sněhu na střeše) pak před námi popojíždí asi půl hodiny.Pak zajede ke kraji,zdá se,že to vzdává,tak ho předjíždím,vzápětí si to rozmyslel a startuje,takže opět popojíždí asi půl hodiny tentokrát za námi.Někteří lidé by (mimo jiné) neměli dostávat řidičský průkaz,ale….jsme v Čechách.Nakonec cesta již docela ubíhá,před Prahou jsou silnice místy již suché a nejvíce sněhu je až doma před barákem.

Co dodat?Snad nějaké fotečky,mapka celého místa činu a letecký snímek jarního Harrachova.