Slovácko (bez kola)

Letos jsem strávili týden na jižní Moravě. Ani nevím, proč zrovna tam, možná dcera již dlouho blouznila o sklípcích a vinicích. Tož proč ne. Základnou nám byl hotel Radějov ( http://www.hotel-radejov.cz/ ) a myslím, že to byla dobrá volba. Jedná se o bývalý rekreační objekt Letu Kunovice a po tom je zde ještě plno stop. Žádny přehnaný luxus ale základní vybavení fungovalo, slušná polopenze a hlavně hotel je umístěn přímo v srdci oné oblasti která nás zajímala a na všech stranách je něco zajímavého. Přitom je hotel docela na samotě stranou v lese, ale pouze asi 10 min. pěšky k rekreační nádrži Lučina s koupáním a množstvím stánků. Celou oblastí asi 3 týdny před námi prošly povodně ale začátkem července již bylo vše v pořádku. I když stopy byly stále zřetelné, z jedné vyhlídky jsem pozoroval několik vzdálených rybníků ale v mapě nic takového nebylo. Teprve podrobnějším zkoumáním jsem zjistil, že se jedná o zatopená pole. Hotel byl celkem slušně obsazený a staral se i o rozptýlení, prakticky každý den organizoval nějaké povyražení. Oblast jsme vybrali také z důvodu, že jsem chtěli navštívit místní zajímavosti (Lednicko-Valtický areál, Pálava, Baťův kanál a další) a ty jsou všude okolo. Tož tak úvodem.

Fotky

1.den,3.7.2010, příjezd z Prahy

Předpověď počasí slibovala pekelný hic a nemýlila se. Vyrazili jsme ráno po dálnici na Brno, ale daleko jsme nedojeli. Hned za Prahou jsme  uvízli v zácpě a asi hodinu popojížděli po metrech. Tak jsme doskákali prakticky až do Průhonic, pak se to konečně rozjelo. Pak po "tankodromu D1" do Brna, jinak se této dálnici skutečně nedá říkat. Z Brna na Břeclav a v Hodoníně jsme obědvali. V hotelu jsme byli brzo po obědě, ale to vůbec nevadilo, nechali jsme auto na hotelovém parkovišti a vyrazili na obhlídku okolí, zejména nádrže Lučina. Protože byl prodloužený víkend a vedro jako v peci, bylo zde docela narváno. Ale stánků plno a obsluha docela stíhala tak se mi brzo podařilo dostatečně zavodnit vyprahlý organismus. Pak jsme si dali ještě malý pěší okruh po okolí před večeří a jednak jsme našli mrtvého roháče (kdo ví jestli jsem vůbec někdy před tím nějakého skutečného viděl) a jednak poznali místní prokletí - komáry. Zejména v lese se nedalo na chvíli zastavit protože ty bestie člověka úplně obsypaly. Pak celkem slušná večeře a po večeři ještě vycházka k nádrži. Koupajících již ubylo, zato to začalo kypět životem ve zdejších občerstvovnách. Ale hotel je umístěn trochu stranou tak sebevětší hluk není problém.

2.den,4.7.2010,pěší okruh přes Strážnici

Opět modré nebe a hic od rána, tak jsme vyrazili na pěší okruh. Nejprve na blízký kopec kde je nová rozhledna, dole i s občerstvením. To přišlo skutečně vhod, vyhlídka pěkná. Pak jsem šli z kopce dolů do Tvarožné Lhoty, kde zrovna probíhal sraz Lhot a Lehot ( http://www.srazlhot.cz/ ).Všude veselo, všude plno účastníků a pití teklo proudem. Potom polní cestou do Strážnice. Tam jsem poobědvali a navštívili Skanzen Strážnice, kde jsou shromážděny stavby z okolí ve stylu Rožnovského skanzenu. Pěkné a návštěvy jsme nelitovali. Pak jsem navštívili ještě přístav u Baťova kanálu a zamluvili si na pátek na celý den motorový člun - jedna z atrakcí o kterou jsme nechtěli přijít. Potom jsme vyrazili na zpáteční cestu přes Radějov aby se okruh uzavřel ale cesta to byla již dost úmorná. Naštěstí hospod dostatek, tak se ještě cestou občerstvujeme a do hotelu nakonec dorážíme. Ještě se jdeme vykoupat do Lučiny. Aby vše nebylo jenom idylické, z domova se dovídáme, že nám praskla voda, ale kohout se podařilo zavřít. Jsem tedy zvědavý co nás čeká doma po návratu.

3.den,5.7.2010,návštěva Lednicko-Valtického areálu

První zpestření mám hned u snídaně kdy kousnu do rohlíku a prakticky po částech vyplivnu celý zub. Na 2.8. jsem byl objednaný k zubařce na rekonstrukci ale teď mám obavy, že nebude už co rekonstruovat a nevím zda troska měsíc vydrží. No ale po snídani vyrážíme autem nejprve do Lednice. Přece jen je to pár kilometrů a tak u zámku jsem až po desáté hodině. Všude plno lidí, tady skutečně turistický ruch kulminuje. Jdeme na jeden prohlídkový okruh zámkem, pak navštívíme skleník a nakonec projdeme parkem k minaretu a vystoupáme na vrcholek. Vyhlídka pěkná, všude plno cyklistů a stromy na ostrůvcích jsou plné čápů a volavek. Pak se vrátíme do zámku a přejíždíme do Valtic a i zde navštěvujeme zámek. Pak už cesta do hotelu na večeři, po večeři koupání v nádrži Lučina a večer je v hotelu hudební program. Nějaký umělec typu all-in-one hraje k tanci i poslechu a já vyprahlý po celém dni si dávám spíše více než méně piv.

4.den,6.7.2010,návštěva leteckého muzea Kunovice a Velehradu

V noci se zkazilo počasí, inu nic netrvá věčně. Ráno je zataženo a poprchává. Po snídani jedeme autem do Strážnice a jdeme se projít kousek kolem Baťova kanálu (např. http://www.batacanal.cz/2007/index.htm ) Pak jedeme na hodinovou vyhlídkovou plavbu parníkem (no spíše parníčkem) a pak autem do Velehradu. Cestou se zastavujeme v Kunovicích v leteckém muzeu ( např. http://letecke-muzeum.wz.cz/ ). Je to smutný pohled na vraky kdysi hrdých létajících strojů. Ano byli jsme skutečně letecká velmoc a to se už bohužel nikdy nevrátí! Pak už přišel Velehrad. Ano, tady byl papež a je zde zrovna nějaká pouť takže zase plno lidí. Počasí je stále nejisté, ale nakonec jsme prakticky moc nezmokli. Pouze komáři dost šíleli. Večer je mi nějak šoufl a tak jdu brzo spát.

5.den,7.7.2010,Pálava

Ráno mi pořád není dvakrát, ale počasí se již zlepšilo a tak vyrážíme na Pálavu. Auto necháme v Dolních Věstonicích a vyrážíme na okruh. Nejprve na Dívčí hrad a pak přes vrcholek do obce Kletenice a na Sirotčí hrádek. Cestou jsou pěkné vyhlídky na všechny strany. Zpátky jdeme po druhém úbočí kopce a tak děláme docela okruh. Na tyto cesty je vjezd cyklistů zakázán, a má to svoje opodstatnění, protože občas jsou schody nebo se trochu leze po skalách. Pár cyklistů jsme potkali ,ale myslím, že toho sami litovali. Já toho mám taky dost, pořád mi není dobře a tak si v hotel jdu hned lehnout. Občas jsem měl co dělat sám se sebou.

6.den,8.7.2010,zámek Milotice, vinný sklípek

Po snídani jedeme navštívit zámek v Miloticích, docela pěkný zámecký park a prohlídka zámku taky docela pěkná (takové příjemné překvapení, jediným vodítkem byla ikona v turistické mapě a nakonec příjemné překvapení - kdo ví kolik takových míst u nás je docela zapomenutých). Podle mapy je nedaleko pískový rybník, ale dojít k němu se nám nepodařilo. A zase řádí komáři. Pak zkoušíme Ratíškovice se šlapací drezínou, ale všude je mrtvo tak se jedeme koupat k hotelu. Po večeři je pro zájemce organizován výlet do sklípku - autobusem - jinak by to nemělo cenu. Plánovaná doba návštěvy 4 hodiny se nám zdá docela dlouhá, ale pod zemí ten čas plyne nějak rychleji nebo co a tak je čas k návratu ani se nenadějem. Ochutnali jsme už ani nevím co, měli jsme k tomu i odborný výklad a na domů jsme si ještě několik lahví koupili. Víno asi bylo skutečně dobré, protože mi druhý den nic nebylo, i když z večera si toho už moc nepamatuju.

7.den,9.7.2010,Baťův kanál na lodi

Opět modré nebe a hic. Vlastně jsme měli na počasí docela štěstí, slabší byl asi jen jeden den. Dnes máme na celý den pronajatu motorovou loď na Baťově kanále. Po vyřízení formalit a krátkém zaškolení vyrážíme. Na toto plavidlo - motor do pěti koní a délka do sedmi metrů - není potřeba žádný průkaz. Tak teď už jsem takový el capitano - elev. Zpočátku jedu dost klikatě, loď je přece jen něco jiného než auto nebo kolo. Zejména nezvykem je velká setrvačnost a tak zpočátku kanál dost šněrujeme. Ale časem se to zlepšuje a za půl hodiny mi to už docela jde (se musím pochválit když to nikdo neudělá). Dcera si řízení také zkouší a také docela úspěšně. Občas někoho potkáváme a nutno přiznat, že někteří šněrují řeku dost příšerně. Cestou je několik zdymadel, ale obsluha je blesková, jakmile nás zahlédnou, už se otevírají vrata. Myslím, že jsou to většinou studenti brigádníci. Doplujeme až do Uherského Ostrohu, zde přivazujeme loď (nějakým obyčejným uzlem, pán při instruktáži nám říkal, že na stylu nezáleží, hlavně aby to drželo) a jdeme na oběd. Pak už jedeme zpátky a protože zbývá ještě trochu času, zajedem i na druhou stranu do Petrova. Nakonec vracíme loď, inkasujeme vratnou zálohu a jedeme do hotelu na večeři. Spokojenost.

8.den,10.7.2010,Petrov-Plže,Mikulov,Praha

Rozlučkový den. Po snídani balíme a odjíždíme. První zastávku děláme hned ve vesničce Petrov. Zde jsme byli ve sklípku v místní části Plže, ale bylo už večer a tma a tak nebyla možnost si prohlédnout okolí. Teď je to něco jiného, je to památková rezervace a přitom sklípky fungují. Prý tu dokonce natáčeli seriál Slovácko sa nesúdí. Dokonce už teď ráno zde sedí před jiným sklípkem děda a láká na ochutnávku, tu musím bohužel odmítnout. Pak jedeme do Mikulova, necháváme auto na parkovišti a navštěvujeme zámek. Docela se to tu zmohlo. Po návštěvě zámku obědváme na náměstí, nutno přiznat, že cena je vyšší, ale to je cena za turistickou atraktivitu místa. Pak ještě vystupujeme na kopec nad Mikulovem s křížovou cestou a zvonicí na vrcholu, a samozřejmě pěknou vyhlídkou. Ovšem vedro je úmorné, léto kulminuje. A pak už jen cesta domů, po "tankodromu D1" do Prahy, naštěstí už bez zácpy.

1)Autem najeto přes 1000Km. Zdá se to hodně, ale ty každodenní popojížděčky se nezdají.

2)Nejsilnější zážitek? Možná návštěva toho sklípku. Člověk o tom leccos čte a slyší a pak je překvapen, že v reálu to skutečně tak funguje.

3)Z hlediska cyklistiky je tato oblast určitě ráj. Plno silniček, rovina a plno zajímavostí. Taky tu byly cyklistické davy. Snad někdy příště?

P.S. Prasknutí vody doma nakonec nebylo fatální, praskla pouze pružná PVC přípojka ke splachovací nádobě. Zub mi paní zubařka provizorně spravila a i z té slabosti jsem se nakonec vylízal. Takže Happy End? Ale bylo tam skutečně hezky!