Toskánsko v pohodě (a na kole)

Do teplých krajin a k moři - což zkusit tentokrát Toskánsko?Tak jak ono to vlastně bylo........Takže jak to vlastně vypadá (mapa) a kde jsme jezdili (mapa).

1.den,1.7.2006,sobota,3km,fotky

Sraz na standardním odjezdovém místě Praha-Pankrác v 15:00.Opět se mi podařil husarský kousek,vše nacpat do 2 cyklobrašen a do batohu na záda a tak jsem přijel po vlastní ose.Vlastně změna,tentokrát jsme přijeli dva,protože jedu s dcerou Markétou (13 let),ale věci vezu stejně všechny já.(Dcera si veze pouze ty důležité věci,které odmítla svěřit mně - jako mp3 přehrávač,čepici,tmavé brýle,bonbony a pod.).Nakládáme kola,vedoucí Petr a Ivica se zdraví s účastníky.Jednoho řidiče Davida znám,loni nás vezl na Sicílii,druhý je nový.V 16:00 odjezd,nejprve do Jihlavy,kde ještě nakládáme 2 účastníky a pak již jen směr na jih.Nejmladší účastník je Honza 10 let a nejstarší…ani nevím.Noční přejezd Rakouska.

2.den,2.7.2006,neděle,0km,fotky

Ráno jsme již v Itálii.V Bologni vysazujeme 2 kolegy,kteří zájezd využili jako autobusové spojení do Itálie. Celkem bez větších zdržení dorážíme krátce po obědě do kempu poblíž městečka Cecina v Toskánsku.Osada se jmenuje Marina Di Bibbona.Kemp je vcelku standardní,pouze autobus se do něj nedostane a musí zůstat na silnici,která je nyní (v neděli odpoledne) přecpaná parkujícími automobily a dělí vlastně kemp na dvě části.Prý nemáme do 15:00 zatloukat kolíky,abychom nerušili siestu.No,nějak před třetí se do toho pustíme,za chvíli je vše hotovo a jdeme se koupat k moři.Večer se jdeme ještě projít osadou,objevujeme obchod a nakupujeme čerstvé potraviny (víno).V letním divadle se připravuje jakási místní volba miss.Jdeme zpět do kempu,v 20:30 je brífink a okolo 21:15 se dělá tma.Jdeme brzo spát,únava z cesty.

3.den,3.7.2006,pondělí,40km,profil,fotky,mapka

Po snídani (a hygieně a tak) odjezd v 8:30 autobusem z kempu do historického městečka Voltera (asi 1,5 hod.) a po prohlídce sedáme na kola a vyrážíme nejprve po hlavní na Castel San Gimignano,pak už po vedlejší na San Gimignano,zde opět prohlídka historického městečka (výstup na jednu z věží a pěkná vyhlídka) a dojezd do Colle di Val d Elsa,kde u pumpy čekal autobus,naložil nás i kola a odvezl opět do kempu.Na první den se jednalo o poměrně náročnou výškově zvlněnou etapu.Jedna starší účastnice dokonce nedojela.dostala na cestě křeče a byla vyzvednuta autobusem na zpáteční cestě.

4.den,4.7.2006,úterý,19km,profil,fotky,mapka

Ráno po snídani autobusem do kláštera Certosa di Pisa (nedaleko od Pisy) a prohlídka kláštera ,údajně jednoho z největších v Itálii.Je skutečně na co koukat,rozloha je obrovská a návštěva jen zlomku nám zabrala skoro 2 hodiny (trochu mi připomíná Svatou Horu v Příbrami).Průvodce nám dělá jakási italský děda ,který není k zastavení.Snaží se hovořit anglicky,ale (mezi námi) měl dost omezenou slovní zásobu a tak některé slovní hříčky jsme možná ani nepochytili.Ale snaha se cení.Po skončení prohlídky nasedáme na kola a hledáme začátek cyklostezky (skutečné cyklostezky!) která by nás měla dovést podél řeky Arno až do středu města Pisa.Pod vedením průvodce po několika zablouděních cestu objevujeme a je to paráda.Je to vlastně pěšina po hřebenu říční hráze,takže převýšení 0 a provoz také 0.Průjezd městem Pisa a již jsme u pověstného Náměstí zázraků.Zde zamykáme kola k sobě,kola bude náčelník hlídat a vydáváme se na prohlídku.Těšili jsme se na výstup na šikmou věž,což je již po mnohaleté rekonstrukci možné (ale drahé – 15 euro),ale bohužel,zájem je obrovský a tak se prodávají jakési místenky,lístky na určitý čas.První volný termín je 17:20,ale to už budeme na cestě zpátky,tak bohužel.V restaurace si dáváme oběd – pizzu a salát.Nakupujeme něco suvenýrů,hlavně dcera vyžaduje sadu triček.Autobus na nás čeká na parkovišti na kraji města,nakládáme kola a stavujeme se ještě v supermarketu na doplnění zásob (víno) a pak do kempu.

5.den,5.7.2006,středa,44km,profil,fotky,mapka

Autobusem do města Massa Martisima,prohlídka historického středu a dále autobusem do San Galgána.Zde historická zřícenina opatství a vykládka kol.Cíl bude také zde a bylo možno zvolit variantu 25,40 nebo 60 km.Většina volí 25 s tím,že je možno jí na konci prodloužit na těch 40 a pak se uvidí.Do 17:00 máme být zpět,tak vyrážíme a prohlídku kaple si necháváme nakonec jako časovou rezervu.Zpočátku je to dost do kopce,v mapě nejsou vrstevnice,ale neměl by to být žádný extrém.Po příjezdu do vesničky Ciciano se rozhodujeme (já rozhoduji a dcera protestuje jen lehce) že budeme pokračovat ve 40 km etapě.Bohužel stoupání pokračují a tak někteří členové naší malé skupinnky prodělávají malou krizi.Naštěstí všechno má svůj konec,městečko Montieri je skutečně vrchol (výškový) a pak už jen samé klady a pozitiva,sjezd prakticky až k autobusu.Takže zbyl i čas na prohlídku kaple,kde se setkáváme s nějakým slovenským autobusovým zájezdem,takže se skutečně jedná asi o významné turistické místo.Večer je na koupání už většinou pozdě,ale jdeme se alespoň podívat k moři.

6.den,6.7.2006,čtvrtek,0km,fotky

Dnes volitelný program.Je možno zůstat v kempu a dělat si co libo (to je konec konců možno každý den),nebo si dát cyklistickou etapu v okolí Piombina (s návštěvou etruského hradu) nebo zajet lodí na Elbu a to buď s kolem nebo bez kola.Volíme návštěvu Elby bez kola s tím,že si prohlédneme hlavní město Portoferraio a bude změna.A já budu vzpomínat,protože na Elbě jsem před sedmi lety strávil jeden týden na kole.Cesta lodí trvá asi hodinu,je dost větrno a zataženo a občas dokonce spadne pár kapek.Projdeme si město,přístav,navštívíme několik pláží,pevnost nad městem,v jedné hospodě dáváme lehký oběd.Všude obrovské množství aut,inu Elba není nafukovací a navštívit jí chce kde kdo.Trajekt zpátky odjíždí v 17:30,večer večeře a tak a pak spát.V noci hrozná bouře,celou noc se blýská a hřmí a občas docela fest leje.Stan se drží na jedničku,uvnitř ani kapka a se stabilitou také žádný problém.Bouře se stále točí dokola,jak už to tady na jihu bývá a tak je program na následující den nejistý.Chtěli jsme vstát v 7:00 a v 8: 00 měl být odjez do hor.

7.den,7.7.2006,pátek,40km,profil,fotky,mapka

Přesně v 6:55 přestává pršet a v 7:00 je již modré nebe a svítí slunce.To snad musel někdo takto objednat a zaplatit.Takže podle plánu odjíždíme autobusem v 8:00,ve městě Lucca vysazujeme část lidí,kteří si přejí navšívit jeho historický střed bez kol a ostatní autobus vyváží do města Castelnuovo di Garfagnana.Odsud nás čeká horská etapa,asi 20 km stoupání údolím říčky Torrente Turcite Secco,pak průjezd tunelem v horském sedle (délka 1125 metrů) a sjezd do města Serevezza,kde bude čekat autobus.Stoupání bylo nakonec tak mírné,že to prakticky jelo samo a tato etapa,.která byla prezentována jako nejtěžší byla nakonec velmi lehká.V horách dokonce nebylo takové vedro,jako v nížině.Těží se tu všude světoznámý (karárský) mramor,každý kopec má někde na svém úbočí otevřený lom a jedinou nepříjemností je dost velké množství nákladních aut,které svážejí mramorové kostky z hor dolů na zpracování.Na konci nakládáme kola a tím cyklistika v Toskánsku končí.

8.den,8.7.2006,0km,fotky

Volný den v kempu.Odjíždět se bude v 16:00,tak vyspáváme,pak dojídáme zbytky zásob a jdeme k moři.Jsou docela velké vlny,asi po předchozí bouři.Pouštíme draka,kterého jsme si přivezli z Čech a zatím nebyla příležitost ho vyzkoušet.Létá pěkně.Asi v 13:00 se vracíme do kempu a balíme.Vyhazujeme,co se dá (já například jediné ponožky,které jsem zde použil),každé volné místo v brašnách bude potřeba na uložení suvenýrů z cest (vína).Ještě s autobusem zastavujeme v městě Cecina před supermarketem na poslední nákup.Pak už vzhůru do Čech.Noční přejezd Rakouska.

9.den,9.7.2006,3km,fotka

Po zastávce v Jihlavě,kde opět vysazujeme 2 účastníky pokračujeme do Prahy,kam přijíždíme okolo poledne.Kruh se uzavřel.Nakládáme vše na kola a po vlastní ose dojíždíme poslední 3 km domů,právě na oběd.

 

Co jsme jedli?

Z Čech jsme si přivezli standardní zásoby,to znamená chleba,tavený sýr-trojúhelníčky,instantní polévky,nudlové čínské polévky,paštiky a pomazánky,olejovky,párky v plechovce,čaj,cukr,citrónovou šťávu a další drobnosti a jako NZetu suchary..Dokupovali jsme pouze víno (cca 1 litr na dospělou osobu na den),jogurty,pečivo,sladkosti.Spočítáno to bylo dobře (nefalírovalo ani to násobení),takže nám nakonec zbyly asi 4 polévky a 2 TANGy.Doplňováno pivem z autobusu.

Co kola?

Dcera jela na novém horském kole Author Basic ASL,naprosto bez problémů.Můj letitý stroj pouze píchl přední kolo,původně jsem myslel,že pouze uchází ventilek,ale v Praze jsem objevil v předním kole malý trn.Jinak nebyla prováděna žádná údržba,ono ani nebylo možno,protože na konci etapy jsme kola naložili vždy na vlek a sundali až na startu následující den.Celkem jsme najeli asi 150km.

A ostatní technika?

Vařič VAR2 měl použitu střední bombu a vařil pro dva lidi.Tu jsme na konci prakticky vyprázdnili a tak zůstala v Itálii v popelnici.Uvařit instantní polévku je skutečně záležitost 1-2 minut.Stan Hannah Troll-S již několik dovolených zažil,ale je stále v nejlepší kondici.Dokonce spolehlivě chrání i před mravenci,což je v těchto krajích asi největší problém.Foťák si odfotil těch svých asi 800 snímků a také neměl problém (3 zásady digitální fotografie:1)fotit,2)fotit,3)fotit!).

A co jsme viděli zajímavého?

Nebudu se rozepisovat o historických památkách,kterých je v Itálii skutečně hodně a bylo by to nošením dříví do lesa.Odkazuji na jiné zdroje.

Spíš takové zajímavé příhody:

Začátkem týdne přijela do kempu dánská rodina s obytným přívěsem.Auto se asi mezi stromy nevlezlo,tak ho odpojili,pán šel vpředu a za ním jel přívěs.Napadlo mě,že ti,co ho zezadu tlačí se musí docela nadřít a pán si jich ani nevšímá,ale zblízka jsem s překvapením zjistil,že přívěs jede sám na elektřinu a pán drží v ruce vysílačku a tou ho řídí.To je technika!

Jak se jezdí na silnicích v Itálii?Hlavně klidně a bezpečně.Proti Čechám je to úplná oáza.Né že bychom neviděli bouračku,ale v zatáčkách nikdo nepředjíždí,rychlost se dodržuje a vůbec doprava je klidná,plynulá a bezpečná.A to některá pravidla (jako zákaz zastavení,jízda v protisměru a podobně) se v Itálii rozhodně neberou moc vážně.

Jak funguje policie?Prostě funguje.Poslední den jsme zastavili s autobusem před supermarketem,a protože na parkovišti nebylo pro autobus (s vlekem) místo,zůstal stát na silnici.Během 20 minut přijela policistka na mopedu a slušně řidiči vysvětlila,že zde stát nemůže ale o kus dál je velké volné parkoviště.

K profilům tras.Vodorovná stupnice ujetá vzdálenost v km.Levá svislá osa je okamžitá rychlost,pravá svislá osa je teplota (okolí,ne cyklisty!).Úplně horní křivka je průběh teploty,samozřejmě na slunci jde nahoru,ve stínu zase může klesnout.Žlutá plocha je nadmořská výška a dole je okamžitá rychlost,samozřejmě s množství zastávek.

Zpátky