A je tu čas na často kladené otázky a odpovědi na ně (obé vlastnoručně vymyšlené)!

Q.Kdy jsi začal jezdit na kole?

A.Na kole jezdím od nepaměti.První vzpomínky mám na modrou železnou koloběžku - to musel být konec šedesátých let.Na ní jsem odjezdil hodně,ale pak se pode mnou začala rozpadat.Tu jsem ulomil řídítka,tu něco jiného.Sice mi koloběžka byla vždy opravena,ale bylo zřejmé,že jsem již uzrál pro kolo.Dostal jsem kolo značky Pionýr,velikost 1/2,hnědé.Začínal jsem na něm jezdit jako na koloběžce stoje na jedné šlapce.Vzápětí jsem se naučil již jezdit standardně v sedle a přišla první havárie.Zkušenější spolužák mě naučil pří jízdě kmitat řídítky a při tom jsem naboural do sloupu.Na tomto kole jsem jezdil řadu let,až se opět začaly množit závady typu ulomená šlapka,ohnutá sedlovka - bylo zřejmé,že jsem z kola vyrostl.K Vánocům jsem následně dostal modrého Favorita galuskáče.A na tom jsem jezdil až do počátku devadesátých let,kdy jsem si pořídil horské kolo (viz jeho popis na Dokola) a na něm jezdím doposud.Favorita jsem prodal v bazaru.Kolik celkem odjezdil nevím,tehdy neexistovaly ještě cyklocomputery (ani řada jiných věcí),ale určitě pěkných pár tisíc na kontě měl.

Q.Používal jsi i jiná,další kola?

A.Samozřejmě.Jezdil jsem (a jezdím) na řadě dalších kol.Souběžně s Favoritem galuskáčem jsem si kdysi sestavil dalšího Favorita z různých dílů s klasickými plášti a na něm jsem absolvoval i některé terénější jízdy.Na chalupách dále používám příležitostně kola,která jsou k dispozici,např.skládací kolo,na kterém za mlada jezdila manželka,dále standardní cesťák - ukrajinu,dále jsem si na chalupu na dojíždění na nákup koupil před časem v naší samoobsluze horské kolo za 2000 Kč a další.Je neuvěřitelná,jak jsou některá tato kola odolná.Slouží desítky let v podstatě bez jakékoliv údržby.

Q.Myslíš,že pro ježdění na kole je důležitý druh,typ a cena kola?

A.Myslím že vůbec ne.Samozřejmě nemám na mysli závodní cyklistiku.Ale pro standardní cykloturistiku je důležitá chuť jezdit a poznávat a ne druh kola.Dokonce obyčejné kolo má řadu výhod,není třeba se tak bát krádeže a snadněji se opravuje,nejsou třeba všelijaké speciální jednoúčelové nástroje.Ani na rychlost jízdy druh kola nemá zasadní vliv.Vzpomínám,že jsem kdysi často dojížděl na chalupu 60 km na galuskáči,dělal jsem to tak za 3 hodiny.Jednou jsem doma opravoval kolo z chalupy typu ukrajina a rozhodl jsem se,že ho zpět nepovezu autem,ale že na něm také dojedu.Počítal jsem,že cesta bude trvat výrazně déle a že bude třeba některé kopce i vytlačit.Opak byl pravdou,na kole se dalo vyjet vše a cesta netrvala nijak zásadně déle.

Q.Máš nějakou veselou cyklistickou z natáčení?

A.Těch je!Ale zkusím něco vybrat.Kdysi jsem s kamarádem trávil část prázdnin na chalupě a jedno léto jsme se věnovali sestavování různých kol z dílů nalezených na skládkách.Vytvořili jsme řadu strojů a vzápětí jsme je zničili nebo rozebrali.Je možné,že tehdy vzala za své i řada historický cenných strojů,ale už se stalo.Jednou nás napadlo,kolik nejméně musí být drátů v kole,aby bylo kolo ještě pojízdné.Pokus se odehrál na polní cestě u naší vesnice a bylo použito právě jedno ze sestavených kol a kleště štípačky.Nebudu vás napínat - k funkci kola stačí 4 dráty.Touto cestou jdou někteří výrobci závodních kol dnes,ale je zřejmé,že mají ještě co dohánět.Také jsme i postavili takzvané ráfkáče - kola bez plášťů.Zvláště efektní bylo večerní brždění na asfaltě - podobné jiskření je dnes k vidění v některých akčních filmech.

Q.Co si myslíš o alkoholu za řídítky.

A.Oficiální verze samozřejmě říká,že alkohol za řídítka nepatří.Ale - je pivo alkohol?A co na kole tedy pít?A chodci snad pít mohou?A z restaurace se mají dostat jak?Myslím,že tuto záležitost si musí každý srovnat sám se svým svědomím a nějakou univerzální radu dát nelze.Člověk se může zabít střízlivý třeba doma ve vaně a naopak opilý může přežít třeba pád ze skály.

Q.Co poruchy na cestě?Jaká byla tvá nejvážnější?

A.Tady to musím zaklepat.Nikdy jsem neměl takovou poruchu,abych na cestě zůstal viset.Nevím,zda to přičíst péči o kolo nebo prostému štěstí.Vzpomínám,že kdysi někde v okolí Dobříše mi na Favoritu přestala fungovat volnoběžka v pětikolečku,protáčelo se a nezabíralo.Problém mi byl jasný,ubrousily se dvě pérka uvnitř,doma jsem si je vyráběl z kytarové struny H,ale na cestě to bylo neopravitelné.Zkusil jsem se rozjet z kopce co nejrychleji samospádem,aby se dvě klapky uvnitř pětikolečka vyklopily i bez pérek pouze odstředivou sílou.To se podařilo a já poté dojel až do Prahy,jen bylo třeba stále šlapat a držet klapky v záběru.Vzpomínám na sjezd od Cukráku na Zbraslav,kde jsem musel šlapat a brzdit současně.Běžných poruch,jako píchnutí,prasklé lanko nebo vyklepaný šroub jsem samozřejmě zažil řadu,ale není to nic,co ohrožuje dojetí.

Q.Jak vidíš budoucnost cyklistiky?

A.K různým oficiálním iniciativám u nás jsem dost skeptický.Zodpovědní pracovníci mají jiné starosti (hlavně se udržet ve funkci).Ale kdo chce jezdit jezdí a ostatní je zbytečné přesvědčovat.Konec konců v cyklistických zemích (třeba Čína) to také není žádný med.Jsem ale věřící - věřím v přírodní zákony,a tak vím,že dříve nebo později (ale spíše dříve) dojde opět k ropné krizi,ceny paliv a jízdenek začnou astronomicky růst a řada lidí se opět k cyklistice vrátí.Bude zbytečné stavět cyklostezky,cyklistům (a chodcům) bude patřit vše.Takže - musíme tam všichni.

Děkuji za pozornost.

Zpátky