O přilbách

Možná, že jsme toto téma už někdy pokoušeli, ale znovu - o cyklopřilbách. S přilbou už jezdím na kole tak asi 8 let, letos jsem upgradoval. Měl jsem Giro, řekl bych střední třídy se štítkem a sloužila dobře, ale za těch osm let se prostě už začínala trochu rozpadat. Popruhy byly již dost vytahané, místy se začal oddělovat vnější plášť od pěnového vnitřku. Výrobce sice uvádí, že plyšové vložky jsou výměnné, ale - viděli jste někde nějaké výměnné díly prodávat? Standardní marketinkový bullshit. Taky o šrámy nebyla nouze. Přilby jsou dnes povinné (v Čechách) pro děti/mládež do 18ti let. Ale rada starého zkušeného - přilbu skutečně doporučuji. Nikdy mi nezachránila hlavu od úrazu (nikdy jsem na hlavu nespadl), ale slouží i jinak. V létě proti slunci, proti dešti a štítek velmi dobře proti hmyzu - hlavní problém podzimu. Takže letos jsem upgradoval, opět Giro (Havoc) asi tak střední třídy, ale to byla spíš náhoda. Nehledal jsem vysloveně tuto značku, ale byl tak asi největší výběr. Konec konců myslím, že všechny typy stejně vyrábějí titíž čínští soudruzi, pouze na konci lepí různé nálepky. Pokrok je určitě vidět, přilba je lehčí a kompaktnější a technologie mold-in* (nebo jak se jmenuje) je kompaktnější. Na hlavě sedí taky výborně, ale napadá mne samozřejmě otázka, jak bude asi vypadat za 8 let. A tady si myslím (v souladu s "degradací doby") že tak dlouho ani nevydrží. Plastové díly jsou sice elegantní, ale velice tenké. Zatím, po asi půl roce používání, spokojenost. A ještě slovo k údržbě. Mně se osvědčuje napustit umyvadlo teplou vodou (popř. s kapkou saponátu, ale to už musí být ) a přilbu tam vymáchat, pak nechat okapat a uschnout, v létě stačí na šňůře, v zimě ji pověsím na ventilátor. Dělám to, když se mi začne eklovat dát si jí na hlavu.

Stará přilba, pohled zvnějšku a zevnitř.

    

A nová,stejné pohledy.

    

Takže pozitiva:
-ochrana před deštěm,sluncem a hmyzem
-ochrana hlavy při úrazu (třeba nikdy nebude třeba)
-taška na drobnosti při pěším výpadu
Negativa:
-kdo se s ní má tahat
-něco stojí
-dle jakéhosi výzkumu řidiči motorových vozidel podvědomě jednají dle vzhledu cyklisty (babičku se šátkem objedou obloukem, dresovaného závodníku opískují na krev), takže přilbou si trochu zvyšujeme riziko
-víc se v ní potí hlava

* Dříve se přilby vyráběli většinou tak, že se zvlášť vyrobil vnější kryt z plastické hmoty a vnitřní část z pěnového polystyrénu a ve finále se to slepilo dohromady po obvodu lepicí páskou. Mold-in spočívá v tom, že se vnější část použije přímo jako forma, do které se vstříkne pěnový polystyrén. Novější způsob je určitě pevnější a kompaktnější, ale trochu na úkor vzhledu. Ale dnes jednoznačně začíná převládat.

Ale jak říkám - Dokola doporučuje.

Zpátky...