O kolečko víc (aneb Перестро́йка (česky přestavba))


Konečně došlo k dlouho avizované akci - přestavbě mého kola ze sedmikolečka na osmikolečko. Vše potřebné jsem měl připraveno již od loňského podzimu, ale nějak nebyl čas a příležitost (a chuť a síla atd....vždyť to znáte!). Ale alespoň jsem o tom intenzivně mluvil.


Důvody přestavby
Přece jen se sedmikolečko stává anachronismem a začíná být problém se sháněním potřebných náhradních dílu. Řadicí páčky jsem měl stále ještě původní - to znamená 65 tis. km a určitá vůle na nich již byla znát. A když měnit páčky, proč nevyměnit i vše ostatní? Mimochodem kverulanti namítají když měnit i toto proč už nevyměnit celé kolo, ale na to je času vždycky dost. Vždyť už je to veterán!


Co je potřeba
Samozřejmě osmikolečko, bez toho by to nebylo ono. Stávající náboj zadního kola již osmikolečko umí (odborně by se řeklo podporuje), naopak pod sedmikolečko bylo třeba vkládat podložku. Dále řadicí páčky v bloku s brzdovými typu Alivio. Dále nová lanka a bowdeny, i když stávající by šly použít, ale s roztřepeným koncem se velice špatně manipuluje. Nový řetěz HG70 a nový trojtác (a tady jsem nešetřil a připlatil si za kvalitu, nemohu se nepodělit o nálepku, která dokládá spolupráci polských a čínských soudruhů na kvalitním výrobku!) stejného typu jako původní - z důvodu opotřebení. Měl jsem připravenu i novou přehazovačku, ale zatím jsem jí nepoužil - stará je ještě dobrá a umí i osmikolečko. Rukojeti na řídítka a páska na omotání a nějaká ta bižuterije jako lisovací koncovky na lanka a tak. A samozřejmě běžné nářadí a mazadla (a na závěr samozřejmě solvinu na dekontaminaci).

Původní stav vypadal nějak takhle:

         

Staré součástky na pracovním stole a vercajk:

    


Jak na to
Vrhl jsem se do přestavby zcela spontánně,  večer asi v 20:00. Původně jsem předpokládal že budu postupovat po částech tak, abych byl schopen případné problémy rychle vyřešit nebo se vrátit zpátky. Na kole jezdím každý den a nechci žádnou delší odstávku. Šlo to však nad očekávání hladce a tak jsem byl hotov asi za 2 hodiny. Nejprve jsem odřízl gumové rukojeti, jinak je sundat nelze. Odpojil brzdová lanka a odmontoval brzdové páčky. Odpojil lanka od řadicích páček a sundal i řadicí páčky. Potom jsem namontoval nové páčky, nastavil polohu a dotáhl. Nasadil jsem gumové rukojeti - namočené na mokrá řidítka, když uschnou, tak se pevně přichytí. Potom jsem vyměnil bowdeny a postupně natáhl nová lanka. V tomto okamžiku byl čas na otočení kola vzhůru nohama, sundání zadního kola a výměně sedmikolečka za osmikolečko. Potom jsem vyměnil ještě řetěz a trojtác, to je asi ta nejšpinavější práce. Potom všechno dotáhnout a seřídit. Zde jsem čekal nejvíce problémů, ale prakticky stačilo povolit jeden doraz přehazovačky, aby dosáhla až na největší kolečko a jinak vše fungovalo bez problémů. Tak nevím, buď je to skutečně tak jednoduché anebo šikovné ruce? Nakonec jsem namazal řetěz - mým vynálezem v čisticí vaničce směsí oleje a petroleje. Na sucho na stole vše fungovalo bezvadně.

Nové komponenty jsou namontovány a svítí novotou:

              


První kilometry
Čekal jsem určité problémy a tak jsem si na první cestu vzal trochu více nářadí, ale nebylo vůbec zapotřebí. Drobné seřízení lze dělat bez nářadí prakticky za jízdy a více nebylo třeba. Určité zvuky a vrčení bylo důsledkem zcela nových komponent a po několika kilometrech se vše usadilo. Kolo absolvovalo první den 60 km a naprosto bez problémů. Tak ho už považuji za zajeté.


Zhodnocení
Je to lepší, to nemůžu říct. Staré řazení přece jen už bylo dost vyběhané, já věděl co a jak zmáčknout, ale cizí by s tím měl možná trochu problémy. Vše běhá naprosto přesně jako hodinky a po zajetí i tiše. Problém mám se změnou polohy páček, zatím stále hmatám do prázdna, ale to se určitě podá. Přece jen 15 let jiných návyku je 15 let. Velkou neznámou je životnost. Původní páčky řazení vydržely 15 let a věřím, že by mohly sloužit i nadále. Vzhledem k celosvětovému trendu řízení kvality nové součástky určitě tolik nevydrží, hlavně doufám, že se nerozpadnou již po několika měsících.

P.S.

Trochu z jiného soudku. Po nedávno oslaveném mezníku 65000 km jsem se již začal těšit na 66000. Na cyklocomputeru bylo něco přes 65500km když jsem přijel domů a zažil nepříjemné překvapení. Vše fungovalo, ale na celkové ujeté vzdálenosti 17km a na součtu za oba čítače 99999. Nejprve jsem měl podezření na baterii nebo špatný kontakt, v manuálu píší, že by mělo být možno měřit do 100000 km. Vše bylo ale v pořádku a po ručním nastavení a ujetí několika km se situace opakovala. Zpřesnil jsem onen mezní stav a ejhle - jednalo se o 65536 km - tedy zjevně 216 . Prostě 66 000 již nikdy na displeji neuvidím. Zatlačil jsem slzu a odečetl 50000 km a vše již funguje, pouze si v duchu vždy musím 50000 přičíst. Kde udělali tchajvanští soudruzi chybu? Pro úplnost - jedná se o cyklocomputer Ciclosport CM436 .

Zpátky